25/4/16

ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΝΥΜΦΙΟΥ (Κυριακή 24.04.2016) ΦΩΤΟ-ΟΜΙΛΙΑ




























          
Γερασίμου Φραγκουλάκη
Αρχιμανδρίτου

          Από σήμερα ξεκινούν τα Άγια Πάθη του Κυρίου μας. Γίνεται αναφορά στον Πάγκαλο Ιωσήφ στο πρόσωπο του οποίου προτυπώνεται ο ίδιος ο Χριστός.
          Ο Ιωσήφ ήταν ενδέκατος γιος του πατριάρχου Ιακώβ και της Ραχήλ. Επειδή τον φθονούσαν τα αδέλφια του τον αιχμαλώτισαν την αρχή σε ένα λάκκο και στην συνέχεια τον πούλησαν σε ξένους αντί τριάντα αργυρίων. Στον πατέρα τους είπαν ότι ο Ιωσήφ κατασπαράχθηκε από άγρια θηρία και του παρουσίασαν μάλιστα και τα ρούχα του, τα οποία ήταν ματωμένα από το αίμα ενός εριφίου. Ο Ιωσήφ στη συνέχεια πουλήθηκε στον Πετεφρή,  που ήταν αξιωματούχος του Φαραώ. Η γυναίκα του Πετεφρή προσπάθησε να παρασύρει τον Ιωσήφ και επειδή εκείνος αντιστάθηκε τον συκοφάντησε κι έτσι ο Ιωσήφ βρέθηκε στην φυλακή. Ενώ βρισκόταν στην φυλακή εξήγησε τα όνειρα του βασιλιά Φαραώ, ο οποίος τον εκτίμησε, τον αποφυλάκισε και τον έκανε άρχοντα όλης της Αιγύπτου.
          Κάποια στιγμή έπεσε μεγάλη δυστυχία και πείνα και οι αδελφοί του Ιωσήφ, μη γνωρίζοντας ποιος είναι, τον επισκέφθηκαν για να προμηθευτούν σιτάρι. Ο Ιωσήφ τους αποκαλύφθηκε και τους έστειλε να του φέρουν τον πατέρα τους και όλοι μαζί έμειναν στην Αίγυπτο.
          Ο Πάγκαλος Ιωσήφ αποτελεί την εικόνα του Χριστού, διότι και ο Χριστός φθονήθηκε από τους ομοεθνείς του και πουλήθηκε από τον μαθητή του έναντι τριάντα αργυρίων. Κλείστηκε σε σκοτεινό λάκκο, τον τάφο και από εκεί αναστήθηκε βασιλεύοντας σε όλη την Αίγυπτο, δηλαδή εναντίον της αμαρτίας και αφού την νίκησε βασιλεύει σε όλο τον κόσμο.
          Θυμούμαστε επίσης σήμερα και την άκαρπη συκιά που καταταράσθηκε ο Κύριος.
          Συκιά εδώ εννοείται η συναγωγή των Ιουδαίων στην οποία ο Χριστός δεν βρήκε καρπό, παρά μόνο την σκιά του νόμου. Γι' αυτό της στέρησε και την σκιά αυτή και την έκανε αχρείαστη. Μπορεί κάποιος να αναρωτηθεί, γιατί ο Χριστός καταράστηκε το άψυχο ξύλο, το οποίο σε τίποτα δεν έφταιξε. Το έκανε αυτό ο Κύριος για να δείξει στους Εβραίους ότι, κακώς νόμιζαν ότι είχε μόνο ευεργετική δύναμη. Είχε και τιμωρητική,  όταν χρειαζόταν.
          Ο Άγιος Ισίδωρος ο Πηλουσιώτης δίδει και μια άλλη ερμηνεία. Λέει ότι το ξύλο της παραβάσεως ήταν η συκιά, της οποίας τα φύλλα, οι παραβάτες Πρωτόπλαστοι χρησιμοποίησαν για να σκεπάσουν τη γύμνια τους. Επειδή λοιπόν, δεν την είχε καταραστεί τότε, το έκανε τώρα.

          Όρισαν οι Πατέρες την ανάμνηση αυτών των δύο γεγονότων για να μας οδηγήσουν σε κατάνυξη  και να περπατήσουμε το δρόμο που περπάτησε ο Χριστός και ανεβαίνοντας στον ανηφορικό Γολγοθά και περνώντας πνευματικά μέσα από την αγωνία της Σταυρώσεως,  να φτάσουμε στην κορφή της πνευματικής φιλοσοφίας και στη δόξα της Αναστάσεως. Αμήν!

Δεν υπάρχουν σχόλια: