6/8/16

ΛΟΓΟΣ ΣΤΗ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ (Σάββατο, 06.08.2016)

Γερασίμου Φραγκουλάκη
Αρχιμανδρίτη


           Μία από τις μεγαλύτερες εορτές της Χριστιανοσύνης αποτελεί η Μεταμόρφωση του Χριστού, που η Εκκλησία μας έχει ορίσει να γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 6 Αυγούστου.
      Μέχρι τον 4ο αιώνα η Μεταμόρφωση γιορταζόταν 40 μέρες πριν από τη Σταύρωση. Επειδή όμως δεν μπορούσε να εορτασθεί πανηγυρικά λόγω της νηστείας του Πάσχα, ορίσθηκε να γιορτάζεται 6 Αυγούστου, ημέρα κατά την οποία έγιναν τα εγκαίνια του ναού της Μεταμορφώσεως στο Όρος Θαβώρ, ο οποίος κτίστηκε με την φροντίδα της Αγίας Ελένης. Δεν είναι τυχαία βεβαίως η επιλογή αυτής της ημέρας, μια και απέχει σαράντα μέρες από την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, που είναι όπως η Μεγάλη Παρασκευή.
         Με την Μεταμόρφωσή του ο Χριστός κάνει φανερή τη δόξα του στα μάτια των μαθητών του. Η Μεταμόρφωση δεν προτυπώνει μόνο την Ανάσταση του Κυρίου, αλλά και την ένδοξη Δευτέρα Παρουσία του.
         Η λέξη μεταμόρφωση δηλώνει την αλλαγή της μορφής. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο Χριστός όταν μεταμορφώθηκε έδειξε κάτι που δεν είχε, κάτι που δεν ήταν, αντιθέτως άφησε να φανερωθεί η αφανής στους ανθρώπους δόξα του και να βεβαιωθεί η θεότητά του. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει ότι, ο Χριστός με τη Μεταμόρφωσή του δεν έδειξε ολόκληρη τη θεότητα, αλλά μια μικρή ενέργειά της. Στο όρος Θαβώρ δεν μεταμορφώνεται μόνο ο Χριστός, μεταμορφώνεται και η ανθρώπινη φύση, οι τρεις μαθητές του ο Πέτρος, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης.
         Όπως στην Βάπτισή του έτσι και στην Μεταμόρφωση φανερώνεται η Αγία Τριάδα. Το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ο Υιός και Λόγος του Θεού μεταμορφώνεται, ο Θεός Πατέρας ακούεται να λέει: «ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός, εν ω ευδόκησα. αυτού ακούετε», και το Άγιο Πνεύμα τους περιβάλλει σαν νεφέλη, σαν σύννεφο.
         Δεν φανερώνεται στην Μεταμόρφωση μόνο η δόξα του Χριστού, αλλά και η Βασιλεία του. Αποτελεί πράξη ίδιας σημασίας για την σωτηρία του ανθρώπου, όπως η Γέννησή του και η Ανάστασή του. Γι’ αυτό και η Εκκλησία μας φρόντισε αυτές οι τρεις για την σωτηρία του ανθρώπου εορτές της Γεννήσεως, της Μεταμορφώσεως και της Αναστάσεως να εορτάζονται σε ισόχρονα σχεδόν διαστήματα, για να υπενθυμίζεται στον άνθρωπο ο στόχος της σωτηρίας του. Αυτός είναι και ο λόγος άλλωστε του έντονου εορτασμού των τριών αυτών γεγονότων. Και το Πάσχα και η Μεταμόρφωση και τα Χριστούγεννα γιορτάζονται με προεόρτια και μεθεόρτια από την Εκκλησία μας, όπως επίσης και των τριών αυτών εορτών προηγείται νηστεία. Η νηστεία των πρώτων πέντε ημερών του Δεκαπενταυγούστου δεν γίνεται για την Παναγία μας, αλλά για την Μεταμόρφωση του Χριστού. Αυτός είναι και ο λόγος που καταλύεται ψάρι. σημαίνει την λήξη της νηστείας της Μεταμορφώσεως.
         Η Μεταμόρφωση μας δείχνει ποιος είναι ο Χριστός. Μας αποκαλύπτει ότι είναι ο Υιός του Θεού. Δεν είναι όμως μόνο Θεός, είναι και άνθρωπος, ο μόνος τέλειος και αληθινός άνθρωπος στην ιστορία του γένους μας. Είναι ο νέος Αδάμ, που μπορεί να συνομιλεί με τον Θεό Πατέρα, όπως ο παλαιός Αδάμ στον Παράδεισο. Έχει το επί πλέον χάρισμα που δεν μπόρεσε να κατακτήσει ο πρώτος Αδάμ, να είναι ίσος με τον Θεό.
         Αγαπητοί μου αδελφοί, ο Χριστός με την Μεταμόρφωσή του αποκαθιστά την εικόνα του παραμορφωμένου ανθρώπου. Και αυτό είναι κάτι που δεν το έπραξε μία φορά μόνο, κατά την ημέρα της Μεταμορφώσεώς του. Είναι κάτι που συνεχίζει να το κάνει μέσα από την Εκκλησία του, με την ευεργετική και σωτήρια Χάρη των Δωρεών του Αγίου Πνεύματος, που απλόχερα παρέχονται μέσα από τα μυστήρια της Εκκλησίας του. Σ’ εμάς επομένως εναπόκειται να αναγνωρίσουμε την παραμόρφωση την οποία έχουμε υποστεί λόγω της άστατης και παράλογης ζωής μας και να ακολουθήσουμε τον Κύριο, για να μας οδηγήσει κι εμάς σε όρος υψηλό κι εκεί να τον δούμε να μεταμορφώνεται και να μας μεταμορφώνει σε δούλους του και κληρονόμους της Βασιλείας του. Αμήν!


Δεν υπάρχουν σχόλια: