17/7/16

ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΓ. ΠΑΤΕΡΩΝ Δ΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ και ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ (17.07.2016)

     Γερασίμου Φραγκουλάκη
Αρχιμανδρίτη

 Προς τα μέσα του 5ου μ.Χ. αιώνα ζούσε στην Κωνσταντινούπολη ένας αρχιμανδρίτης με το όνομα Ευτυχής, ο οποίος ήταν ο ηγούμενος ενός μοναστηριού. Ο Ευτυχής λοιπόν είχε αναπτύξει μία θεωρία, το Μονοφυσιτισμό. Σύμφωνα με την θεωρία αυτή στον Ιησού Χριστό δεν υπήρχαν δύο φύσεις όπως δίδασκε η Εκκλησία, η ανθρωπίνη και η θεία. Ότι δηλαδή ο Χριστός είναι τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, αλλά υποστήριζε πως η ανθρώπινη φύση του Ιησού είχε απορροφηθεί από τη θεία, ακυρώνοντας έτσι το έργο της Θείας Οικονομίας, σύμφωνα με την οποία: "ότε ήλθε το πλήρωμα του χρόνου, εξαπέστειλεν ο Θεός τον υιόν αυτού, γενόμενον εκ γυναικός, γενόμενον υπό νόμον, ίνα τους υπό νόμον εξαγοράση, ίνα την υιοθεσίαν απολάβωμεν."[1] (Όταν έφτασε η ώρα που είχε καθορίσει ο Θεός, απέστειλε τον Υιό του. Γεννήθηκε από μια γυναίκα και υποτάχτηκε στο νόμο, για να εξαγοράσει τους υπόδουλους στο νόμο, για να γίνουμε παιδιά του Θεού).

          Με την διδασκαλία του αυτή ο Ευτυχής, όπως ήταν φυσικό δίχασε τον κόσμο, δημιουργώντας κατά συνέπεια πρόβλημα στην Εκκλησία. Για το λόγο αυτό ο Αυτοκράτορας Μαρκιανός και η σύζυγός του Αυγούστα Πουλχερία συγκάλεσαν την Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο στις 8 Οκτωβρίου 451 στη Χαλκηδόνα, απέναντι από την Κωνσταντινούπολη. Η Σύνοδος αυτή αποτελούνταν από 650 επισκόπους οι οποίοι καταπολέμησαν και ανέτρεψαν την διδασκαλία του Ευτυχή.  Το μεγαλύτερο μέρος των πιστών υιοθέτησε τις αποφάσεις της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου και αποδοκίμασε τις απόψεις του Μονοφυσιτισμού, ενώ  ένα άλλο μέρος πιστών, παραμένοντας πιστοί στην διδασκαλία του Ευτυχή, δεν αναγνώρισαν αυτές τις αποφάσεις και αποκόπηκαν από την Ορθόδοξη Εκκλησία. Είναι οι γνωστοί σήμερα Προχαλκηδόνιοι ή Αντιχαλκηδόνιοι.
          Η Αγία μας Εκκλησία τιμώντας εορταστικά τις Οικουμενικές Συνόδους, όρισε την Κυριακή μεταξύ 13 και 19 Ιουλίου να γιορτάζεται η Δ΄ Οικουμενική Σύνοδος. Έτσι φέτος ο εορτασμός συμπίπτει με την Κυριακή 17 Ιουλίου. Στη Θεία Λειτουργία ορίζεται να διαβάζεται Ευαγγελική περικοπή από την επί του Όρους ομιλία του Κυρίου. Κατά την ανάγνωση αυτής της περικοπής ακούσαμε τον Κύριο απεθυθνόμενο προς τους Μαθητές του να τους λέγει "υμείς εστέ το φως του κόσμου."[2] (Εσείς λέει είστε το φως για τον κόσμο). Αυτό ακριβώς ισχύει και για τους Αγίους Πατέρες της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου που γιορτάζουμε σήμερα. Ως φώτα νοητά φωτίζουν και οδηγούν τους ανθρώπους στην αλήθεια, στο δρόμο της σωτηρίας. Γίνονται φώτα γιατί δέχονται το αληθινό φως, που είναι ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, "εγώ ειμί το φως του κόσμου,"[3] μας λέει ο ίδιος. Όποιος ακολουθεί το φως φωτίζεται και λάμπει.
          Ο λόγος του Κυρίου προς τους Μαθητές του, είναι λόγος διαχρονικός. Όπως ίσχυσε για τους Μαθητές του ίσχυσε και για τους Αγίους Πατέρες της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου, οι οποίοι κι εκείνοι Μαθητές του υπήρξαν, τις αλήθειες του υποστήριξαν και ανόθευτες τις παρέδωσαν στην Εκκλησία μας.

Όμως σήμερα γιορτάζει και μια μεγάλη Αγία της Εκκλησίας μας, η Αγία Μεγαλομάρτυς Μαρίνα, η οποία παρά τα δώδεκά της  χρόνια, με ηρωισμό και θάρρος ομολόγησε την πίστη της στον Ιησού Χριστό και με υπομονή δέχτηκε τη φυλακή, το σκληρό μαστίγωμα, τα σιδερένια νύχια και άλλα πολλά μαρτύρια. Και όταν εν τέλει το ξίφος του δημίου κατέβαινε για να την αποκεφαλίσει αντηχούσε η ομολογία της, ως απάντηση προς τον ειδωλολάτρη ηγεμόνα και τύραννο: "Μαρίνα ονομάζομαι φώναξε, της Πισιδίας είμαι γέννημα και θρέμμα και το όνομα Κυρίου Ιησού Χριστού επικαλούμαι".

          Όμως ο λόγος του Κυρίου: "Υμείς εστέ το φως του κόσμου" απευθύνετε και σ' εμάς. Όλους εμάς που έχουμε την τιμή να ονομαζόμαστε από αυτόν και να λεγόμαστε Χριστιανοί και μάλιστα Χριστιανοί Ορθόδοξοι.
          Ναι, αδελφοί μου παρά τις ατέλειες και τις ελλείψεις που μπορεί κάποιες στιγμές να παρουσιάζουμε, εμείς οι Χριστιανοί οι Ορθόδοξοι είμαστε το φως του κόσμου. Και λόγω αυτής μας της ιδιότητας έχουμε μια υποχρέωση την οποία μας υπενθυμίζει η σημερινή ευαγγελική περικοπή. Ποια είναι αυτή; "Ούτω λαμψάτω το φως υμών έμπροσθεν των ανθρώπων, όπως ίδωσιν υμών τα καλά έργα και δοξάσωσι τον πατέρα υμών τον εν τοις ουρανοίς."[4] (Έτσι να λάμψει και το δικό σας φως μπροστά στους ανθρώπους, για να δουν τα καλά σας έργα και να δοξολογήσουν τον ουράνιο Πατέρα σας).  Να λοιπόν ποια είναι η υποχρέωση που έχουμε. Τα καλά μας έργα.
          Θα αναρωτηθούν ίσως ορισμένοι: Με την σημερινή δομή που έχει η κοινωνία μας, μπορούμε να κάνουμε καλά έργα;
Βεβαίως και μπορούμε για τον εξής απλό λόγο. Γιατί ο Θεός δημιούργησε μόνο το καλό. Κακό δεν υπάρχει, όπως δεν υπάρχει και σκοτάδι. Αυτό που ονομάζουμε σκοτάδι δεν είναι τίποτ' άλλο παρά μόνο η έλλειψη του φωτός. Έτσι και αυτό που ονομάζουμε κακό, είναι η μείωση ή η έλλειψη του καλού. Ένας από τους αρχαίους προγόνους μας, ο σοφός Δημόκριτος έλεγε: «Στους ανθρώπους από τα καλά δημιουργούνται κακά, όταν κάποιος δεν γνωρίζει να οδηγεί τα καλά και να τα κατευθύνει σωστά». Εμείς λοιπόν είμαστε εκείνοι που με την μείωση ή την έλλειψη του καλού, δημιουργούμε το κακό.
          Γι' αυτό λοιπόν ας "φουλάρουμε" τις μηχανές για την παραγωγή καλών έργων. Μην είμαστε αδρανείς. Ως Χριστιανοί Ορθόδοξοι είμαστε το φως του κόσμου και πρέπει να ενισχύουμε την λάμψη που μας δίνει ο Χριστός με τα καλά μας έργα για να δοξάζετε ο Θεός, ο Πατέρας μας ο Ουράνιος, αλλά και για να θεωρηθούμε άξιοι της  Βασιλείας του Θεού. Αμήν!






[1] Γαλ. 4, 4-5
[2] Μτθ. 5, 14
[3] Ιωαν. 8, 12
[4] Μτθ. 5, 16

Δεν υπάρχουν σχόλια: