10/7/16

Κυριακή Γ΄ Ματθαίου (10. 07. 2016)

Γεράσιμος Φραγκουλάκης
Αρχιμανδρίτης

          Όταν κάποιος βρεθεί σε δύσκολη θέση και δεν μπορεί να ανταπεξέλθει σε προβλήματα της καθημερινότητας αγχώνεται, απελπίζεται, ταλαιπωρείται, και γίνεται τυραννικός πολλές φορές και για τον εαυτό του αλλά και για τους γύρω του. Το άγχος απομακρύνει την ηρεμία και την θέση της παίρνει η νευρικότητα, που πολλές φορές συντελεί και στην διαταραχή της σωματικής υγείας. Είναι δε τόσο μεγάλη η συχνότητα αυτής της κατάστασης που ενώ παλαιότερα, αν και υπήρχε η ειδικότητα του ψυχολόγου σπάνιζε και σε πολλούς ήταν άγνωστη, σήμερα τείνει να γίνει μια από τις πιο απαραίτητες ειδικότητες. Και είναι πάρα πολλοί εκείνοι οι άνθρωποι που από μόνοι τους επισκέπτονται τον ψυχολόγο, προσπαθώντας με αυτό τον τρόπο να δώσουν λύση σε προβλήματα της καθημερινότητας. Ναι εκεί έχει φτάσει ο άνθρωπος σήμερα, τη χαρά της καθημερινής ζωής να την μετατρέπει σε άγχος και βάσανο. Από την στιγμή που θα ανοίξει τα μάτια του, αντί να αισθανθεί τη χαρά της ζωής, καταπιέζεται από το άγχος της καθημερινότητας, τι θα φάει, τι θα πιεί, τι ρούχα θα φορέσει, πώς θα τακτοποιήσει τον τάδε λογαριασμό, πώς θα ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του και άλλα παρόμοια προβλήματα στροβιλίζουν στο μυαλό του, τα οποία όταν αυξάνονται ή γίνονται πιο έντονα τον φτάνουν σε σημείο πραγματικής τρέλας. Αν τώρα, σε μια τέτοια κατάσταση βρεθεί κάποιος και προσφέρει χέρι βοήθειας, θεωρείται σωτήρας και ξεχειλίζουν απέναντι του τα αισθήματα ευγνωμοσύνης και ευχαριστίας. Πιστεύω πως όσα έχουμε αναφέρει μέχρι τώρα, τα έχουμε ζήσει όλοι μας είτε σε επίπεδο προσωπικό, είτε ως βίωμα συγγενών ή γνωστών μας.
          Και όμως υπάρχει εκείνος που θα μπορούσε να αποτελεί τον μόνιμο συμπαραστάτη και βοηθό μας σε αυτά τα προβλήματα, χωρίς κανένα αντάλλαγμα. Μας βεβαιώνει ο ίδιος και ο λόγος του δεν μπορεί να αμφισβητηθεί, γιατί πρόκειται για λόγο θεϊκό. Πρόκειται για τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, ο οποίος έρχεται μέσα από την σημερινή ευαγγελική περικοπή και μας λέει να μην  έχουμε τόση μέριμνα για τα γήινα, για το τι θα φάμε, τι θα πιούμε, τι θα φορέσουμε. "Ο ουράνιος Πατέρας σας μας λέει, ξέρει καλά ότι έχετε ανάγκη απ' όλα αυτά. Γι' αυτό λέει, πρώτα απ' όλα να επιζητείτε τη Βασιλεία του Θεού και την επικράτηση του θελήματός του κι όλα αυτά θα ακολουθήσουν."[1] Το καταλαβαίνουμε αυτό αδελφοί μου; Ακούμε, αντιλαμβανόμαστε τι μας λέει ο γλυκύτατος Ιησούς, ο Κύριος και Θεός μας; Μπορούμε να κατανοήσουμε το μέγεθος της αγάπης του για εμάς; Μην στεναχωριέστε για τίποτα μας λέει, εγώ είμαι για εσάς. Αυτή την μεγάλη του αγάπη αποδίδει με τρόπο μοναδικό, κατανοητό και ανεπανάληπτο ο χρυσόγλωσσος, μεγάλος Πατέρας της Εκκλησίας μας, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος σε ένα λόγο του που αναφέρεται στην αγάπη του Χριστού για τον άνθρωπο: " Εγώ λέει, είμαι πατέρας, εγώ αδελφός, εγώ νυμφίος, εγώ σπίτι, εγώ τροφή, εγώ ρούχο, εγώ ρίζα, εγώ θεμέλιο, κάθε τι το οποίο θέλεις εγώ˙ να μην έχεις ανάγκη από τίποτε. Εγώ και θα σε υπηρετήσω, διότι ήρθα να υπηρετήσω, όχι να υπηρετηθώ. Εγώ είμαι και φίλος και μέλος του σώματος και κεφαλή και αδελφός και αδελφή και μητέρα, όλα εγώ˙ αρκεί  να έχεις φιλικές διαθέσεις απέναντί μου. Εγώ έγινα φτωχός για σένα, έγινα και ζητιάνος για σένα. Ανέβηκα στο Σταυρό για σένα και τάφηκα για σένα. Πάνω στον ουρανό για σένα παρακαλώ τον Πατέρα. Κάτω στη γη στάλθηκα από τον Πατέρα ως μεσολαβητής για σένα. Όλα για μένα είσαι εσύ˙ και αδελφός και συγκληρονόμος και φίλος και μέλος του σώματος. Τι περισσότερο θέλεις;"[2] Τι αλήθεια περισσότερο θα μπορούσαμε να θέλουμε αδελφοί μου; Αν μπορούσαμε να κατανοήσουμε την αγάπη του Θεού για μας, όλα τα γήινα προβλήματά μας θα ήταν λυμένα. Μακάρι το "Πάτερ ημών ο εν τοις ουρανοίς"[3], από λόγος απλός να γίνει σχέση πραγματική με το Θεό. Αμή




[1] Μτθ. 6, 32-33
[2] ΕΠΕ, τ. 12, σ. 34
[3] Μτθ. 6, 9

Δεν υπάρχουν σχόλια: