5/8/15

Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΜΑΣ

   

ΚΗΡΥΓΜΑ ΣΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ (06.08.2015)


   Γερασίμου Φραγκουλάκη
Αρχιμανδρίτη

            Όπως συμβαίνει με όλα τα γεγονότα που αφορούν στην επί γης παρουσία του Χριστού, έτσι και το γεγονός της Θείας Μεταμορφώσεως έχει τα δικά του νοήματα, τη δική του σημασία.
          Ο Δεσπότης Χριστός αγαπητοί μου αδελφοί, πολλές φορές είχε μιλήσει στους Μαθητές του για τους κινδύνους που διέτρεχαν, αλλά και για τα πάθη και τα δεινά που θα είχαν στη ζωή τους. Παίρνοντας μαζί του τους τρεις Μαθητές, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη οι οποίοι προκρίνονταν έναντι των άλλων Μαθητών, ανεβαίνει "εις όρος υψηλόν", για να δουν με τα μάτια τους ποια είναι η δόξα εκείνη με την οποία μέλλει να έρθει κατά την κοινή ανάσταση, στη Δευτέρα Παρουσία του δηλαδή, δόξα την οποία θα απολαύσουν και αυτοί οι Μαθητές του. Και εκεί στο όρος Θαβώρ μπροστά στα έκπληκτα μάτια των Μαθητών του μεταμορφώθηκε. Το πρόσωπό του έλαμψε όπως ο ήλιος και τα ενδύματά του έγιναν λευκά σαν το φως. Την ίδια στιγμή εμφανίστηκαν και συνομιλούσαν με το Χριστό ο Μωυσής και ο Ηλίας. Ποιος ήταν ο λόγος της παρουσίας των δύο Προφητών στη Μεταμόρφωση του Χριστού. Με αυτό τον τρόπο έδωσε ο Κύριος στους Μαθητές του και κατ' επέκταση και σε μας να καταλάβουμε πόση διαφορά υπάρχει μεταξύ των Προφητών και εκείνου. Διότι ο μεν Χριστός είναι Δεσπότης , ενώ οι Προφήτες είναι οι δούλοι. Αλλά και για να γίνει επίσης γνωστό ότι ο Κύριος έχει την εξουσία του θανάτου και της ζωής, από τους πεθαμένους φέρνει τον Μωυσή και από τους ζωντανούς τον Ηλία, ο οποίος όπως γνωρίζουμε δεν πέθανε, αλλά μεταφέρθηκε ολόσωμος και ζωντανός στους ουρανούς. Εκτός αυτών όμως ήθελε και να διορθώσει την εσφαλμένη αντίληψη που είχε  δημιουργηθεί ότι ο ίδιος ο Χριστός ήταν ο Ηλίας.
          Κατά την ώρα της Μεταμορφώσεως νεφέλη, σύννεφο δηλαδή, είχε καλύψει τον Κύριο και όπως είχε συμβεί με την Βάπτισή του έτσι και στην Μεταμόρφωση ακούστηκε ουράνια η φωνή του Πατέρα που βεβαίωσε για άλλη μια φορά για τον Υιό του τον αγαπητό.
          Η Μεταμόρφωση έγινε σαράντα μέρες πριν από το Πάθος του Θεανθρώπου κατά το μήνα Φεβρουάριο. Μετατέθηκε δε ο εορτασμός της στις 6 Αυγούστου για δύο κυρίως λόγους: Ο πρώτος είναι ότι η Μεταμόρφωση, όπως συμβαίνει με όλες τις εορτές του Χριστού, γιορτάζεται οκτώ ημέρες από την Εκκλησία μας. Επομένως αν εορταζόταν σαράντα ημέρες πριν από το Πάθος, θα έπεφτε μέσα στη Μεγάλη Σαρακοστή οπότε θα ερχόταν σε αντίθεση ο εορταστικός της χαρακτήρας με το πένθιμο ύφος των ημερών. Γιατί επελέγη η έκτη Αυγούστου. Αυτός είναι ο δεύτερος λόγος. Επελέγη λοιπόν η ημέρα αυτή, διότι απέχει σαράντα ημέρες από την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, ημέρα αφιερωμένη στο Πάθος του Κυρίου.[1]
          Ποιο είναι τώρα το νόημα της Μεταμορφώσεως για όλους εμάς. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι όλο το νόημα συμπυκνώνετε στις δύο τελευταίες λέξει των λόγων που ακούστηκαν από τον Θεό Πατέρα. Τι είπε η ουράνια φωνή του Πατρός. "Ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός εν ω ηυδόκησα˙ αυτού ακούετε".[2]  Σ' αυτές τις δύο λέξεις, στην παρότρυνση "αυτού ακούετε" υπάρχει όλο το νόημα της Μεταμορφώσεως για εμάς. Τι μας λέει δηλαδή ο Θεός, ότι αν θέλουμε να απολαύσουμε κι εμείς αυτήν την δόξα, θα πρέπει να υπακούσουμε στα λόγια του Υιού του Θεού, του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.[3]
          Αυτή η δόξα είναι τόσο εντυπωσιακή, που όπως ακούσαμε στην Ευαγγελική περικοπή ο Πέτρος πρότεινε να μείνουν εκεί, στην κορυφή του όρους Θαβώρ, στο χώρο της Μεταμορφώσεως. "Καλόν εστίν ημάς ώδε είναι".[4] (Είναι ωραία να μείνουμε εδώ).
          Ο Χριστός με το θαύμα της Μεταμορφώσεως έδωσε στους Μαθητές την ευκαιρία να δουν την ανθρώπινη φύση ανακαινισμένη και θεωμένη. Το σώμα του Χριστού ενωμένο με τη θεϊκή φύση του ακτινοβολούσε την θεϊκή δόξα. Έτσι ο Χριστός φανέρωσε τον τελικό στόχο του έργου του, που ήταν η ανάπλαση, η ανακαίνιση και θέωση της ανθρωπίνης φύσεως όλων των ανθρώπων. Ό, τι πραγματοποίησε ο Χριστός στη δική του ανθρώπινη φύση, αυτό θα πραγματοποιήσει και στη φύση όλων των ανθρώπων.[5]
          Αγαπητοί μου Χριστιανοί, η Μεταμόρφωση υπήρξε μια διπλή αποκάλυψη. Αποκάλυψη της θεότητας του Χριστού και αποκάλυψη της θεώσεως της ανθρωπίνης φύσεως. Ας γίνουμε μέτοχοι όλοι μας αυτής της θεώσεως ακούγοντας τον Λόγο του. Ο ίδιος άλλωστε μας λέει ότι:  "Ο τον λόγον μου ακούων και πιστεύων τω πέμψαντι με έχει ζωήν αιώνιον".[6] (Εκείνος που ακούει αυτά που λέω και πιστεύει σε αυτόν που με έστειλε έχει ζωή αιώνιο). Αμήν!



[1] Ο Μέγας Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας, έκδοση Ματθαίου Λαγγή, Αθήνα 1986, τ. Η΄, σ. 66-71
[2] Μτθ. 17, 5
[3] Μητροπολίτου Πατρών Νικοδήμου Βαληνδρά, Εόρτια Μηνύματα, εκδόσεις Αποστολική Διακονία, Αθήνα 1985, σ. 158
[4] Μτθ. 17, 4
[5] Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου, Λόγος Ζωής, εκδόσεις Άθως, Αθήνα 2001, σ.534
[6] Ιωαν. 5, 24

Δεν υπάρχουν σχόλια: