3/4/17

ΚΗΡΥΓΜΑ ΣΤΗΝ Ε΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (02.04.2017)

Γερασίμου Φραγκουλάκη
Αρχιμανδρίτη     


     Η σημερινή Ευαγγελική περικοπή μας προετοιμάζει για την είσοδό μας στην Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, όπου θα ζήσουμε για άλλη μια φορά τα φρικτά Πάθη και την Λαμπροφόρο Ανάσταση του Κυρίου μας.
       Στην διήγησή του ο Ευαγγελιστής Μάρκος τρεις φορές αναφέρεται στα λόγια του Ιησού με τα οποία προλέγει το Πάθος και την Ανάστασή του. Για πρώτη φορά μιλάει πριν την Μεταμόρφωσή του. Καθώς περιόδευε με τους Μαθητές του στα χωριά της Καισάρειας άρχισε να τους διδάσκει ότι, πρέπει ο Υιός του Ανθρώπου να πάθει πολλά, να αποδοκιμαστεί από τους πρεσβυτέρους και τους αρχιερείς και τους γραμματείς, να θανατωθεί και μετά τρεις μέρες ν' αναστηθεί. Ο Πέτρος στο άκουσμα αυτών των λόγων αντέδρασε μαλώνοντας τον Χριστό. Τότε ήταν που τον επιτίμησε ο Χριστός με την φράση που έχει μείνει ως παροιμιώδης λόγος "ύπαγε οπίσω μου σατανά", θέλοντας να τονίσει ότι αυτή η συμπεριφορά του Πέτρου ήταν σύμφωνη με την ανθρώπινη λογική, όχι όμως και με το θέλημα και το σχέδιο του Θεού. (Μρκ.8, 31-33).
       Μετά την Μεταμόρφωσή του διασχίζοντας με τους Μαθητές του και πάλι τη Γαλιλαία, για δεύτερη φορά προλέγει το Πάθος και την Ανάστασή του. Αυτοί δεν καταλαβαίνουν αυτά του τα λόγια, όμως φοβούνται και να τον ρωτήσουν. (Μρκ. 9, 31-32).
       Δεν έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα και για τρίτη φορά ξαναμιλά για το ίδιο πράγμα, το Πάθος και την Ανάσταση, με τον τρόπο που περιγράφεται στην Ευαγγελική περικοπή που ακούσαμε. Ετούτη τη φορά τα πράγματα όμως είναι πιο συγκεκριμένα. Δεν τους προλέγει κάτι το οποίο θα συμβεί στο μακρινό μέλλον, αλλά άμεσα. Σαράντα μέρες πέρασαν από την Μεταμόρφωση μέχρι το Πάθος του. Βρίσκονται καθ' οδόν για τα Ιεροσόλυμα κι ετούτη τη φορά θα γίνουν πράξη όσα μέχρι τώρα τους έχει πει για το Πάθος και την Ανάστασή του. Οι Μαθητές κυριευμένοι από δέος με όσα είδαν και άκουσαν μετά την Μεταμόρφωση ανεβαίνουν προς τα Ιεροσόλυμα μαζί με τον Δάσκαλό τους, τον οποίο ακολουθούν σιωπηλοί. Κάποια στιγμή τους καλεί κοντά του και τους λέει: "ανεβαίνουμε στα Ιεροσόλυμα και ο Υιός του Ανθρώπου θα παραδοθεί στους αρχιερείς και στους γραμματείς. Αυτοί θα τον καταδικάσουν σε θάνατο και θα τον παραδώσουν στους εθνικούς. Θα τον περιγελάσουν, θα τον μαστιγώσουν, θα τον φτύσουν και θα τον θανατώσουν. Ύστερα από τρεις μέρες όμως θα αναστηθεί". (Μρκ. 10, 32-34).
       Ο ίδιος αποκαλεί τον εαυτό του Υιό του Ανθρώπου όχι επειδή αρνείται την θεϊκή του ιδιότητα, αλλά θέλοντας να δείξει την ταπείνωσή του κατά την επίγεια ζωή, το Πάθος του και την μελλοντική ένδοξο επάνοδό του εις τα δεξιά του Πατρός.
       Θα τον δικάσουν και θα τον καταδικάσουν οι αρχιερείς και οι γραμματείς.
Αρχιερείς ονομάζονταν τα μέλη των αρχιερατικών οικογενειών και ήταν μέλη του μεγάλου συνεδρίου, το οποίο αποτελούνταν από 70 μέλη, είχε έδρα του τα Ιεροσόλυμα και αποτελούσε την ανώτατη αρχή σε διοικητικά, νομικά και θρησκευτικά θέματα. Οι γραμματείς ήταν ερμηνευτές του Μωσαϊκού νόμου, των πέντε πρώτων δηλαδή βιβλίων της Παλαιάς Διαθήκης (Γένεσις, Έξοδος, Λευιτικόν, Αριθμοί, Δευτερονόμιον). Ήταν οι θεολόγοι της εποχής, που λέγονταν και νομοδιδάσκαλοι ή νομικοί και τους αποκαλούσαν με τον τίτλο "ραββί".
       Αυτοί που πολλές φορές είχαν έρθει αντιμέτωποι με την διδασκαλία του Χριστού και με τα θαύματα του, αντί να καθίσουν και να προβληματιστούν με τα όσα θαυμαστά άκουγαν και έβλεπαν, άφησαν την καρδιά τους να πλημυρίσει από κακία και μίσος τόσο που όχι μόνο καταδίκασαν τον Ιησού, αλλά τον παρέδωσαν και στους εθνικούς, τους ειδωλολάτρες δηλαδή, ούτως ώστε να τον εξευτελίσουν όσο περισσότερο γινόταν.
       Όλα αυτά που θα συμβούν λοιπόν, ο Χριστός τα προλέγει στους Μαθητές του προκειμένου να τους εμψυχώσει και να τους προετοιμάσει. Να τους εμψυχώσει για να μπορέσουν να αντέξουν τα επακόλουθα του Πάθους του και να τους προετοιμάσει για την δόξα της Ανάστασης του.
       Με την παράθεση αυτών των γεγονότων αυτό το διάστημα η Αγία μας Εκκλησία προσπαθεί να κάνει το ίδιο πράγμα. Να μας εμψυχώσει στον αγώνα συσταύρωσης που μας καλεί να κάνουμε με το Χριστό, να συσταυρωθούμε και να συνθαφτούμε με αυτόν, να συντριβούμε δηλαδή, να αναγνωρίσουμε τα λάθη της ζωής μας, να μετανιώσουμε για τις αστοχίες μας. Καλεί τον καθένα, την καθεμιά από εμάς, τουλάχιστον το βράδυ του Πάθους να κλείσουμε για μια στιγμή τα μάτια μας μπροστά στη θέα του ακανθοστεφανωμένου Νυμφίου και να τον παρακαλέσουμε να μας αξιώσει να μπορέσουμε να σταυρώσουμε και να θάψουμε κι εμείς τον κακό μας εαυτό, εκείνον που μας απαξιώνει, που μας εκτροχιάζει, που μας εκμηδενίζει, που μας αφανίζει ως ανθρώπους. Γι' αυτό μας εμψυχώνει η Εκκλησία μας και ταυτόχρονα μας προετοιμάζει για να μπορέσουμε να νιώσουμε την πραγματική χαρά της Αναστάσεως, να γίνουμε μέτοχοι της λύτρωσης που αυτή προσφέρει και να αντέξουμε την δόξα της.

       Αγαπητοί μου αδελφοί, το Άγιο Πάσχα πλησιάζει. Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα σχεδόν έφτασε. Βλέπουμε τον Κύριο ερχόμενον προς το εκούσιον Πάθος. Ας γίνει από μέρους μας η ανάλογη ψυχική προετοιμασία για να αξιωθούμε του ελέους και της Χάριτος του δι' ημάς Παθόντος και δι' ημάς Αναστάντος Σωτήρος Χριστού. Αμήν!

Δεν υπάρχουν σχόλια: