16/5/14

Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΣΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ

Στα πλαίσια της επισήμου επισκέψεώς του στη Γερμανία ο Παναγιότατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ, Βαρθλομαίος, την Πέμπτη 15 Μαΐου 2014 το απόγευμα επισκέφθηκε την ενορία μας στο Βερολίνο. Εκεί βρεθήκαμε κι εμείς με λεωφορείο από το Αννόβερο. Με λεωφορείο βρισκόταν επίσης και η ενορία του Αμβούργου.
Στην Δοξολογία που τελέσθηκε συμμετείχε ο π. Γεράσιμος από την ενορία μας. 
Ο Παναγιότατος μίλησε με θερμά λόγια, ενώ την παρουσία του χαιρέτησε ο εφημέριος Βερολίνου Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης του Οικουμενικού Θρόνου π. Εμμανουήλ Σφιάτκος.
Μεταξύ άλλων παρευρέθησαν αρχιερείς και ιερείς διαφόρων Ορθοδόξων Εκκλησιών, εκπρόσωποι της Ρωμαιοκαθολικής και Ευαγγελικής Εκκλησίας, ο Πρέσβης της Ελλάδος στο Βερολίνο κ. Παναγιώτης Ζωγράφος επικεφαλής στελεχών της Ελληνικής Πρεσβείας, διπλωμάτες διαφόρων χωρών, εκπρόσωποι της πόλεως Βερολίνου κ.α.
Τον Παναγιότατο μεταξύ άλλων υποδέχθηκαν μικρά παιδιά ραντίζοντάς τον με ροδοπέταλα και προσφέροντάς του λουλούδια, ενώ παρών ήταν και εκπρόσωποι των Ποντίων με παραδοσιακές στολές και το λάβαρέ τους.


















Ο Μ Ι Λ Ι Α

ΤΗΣ Α.Θ.ΠΑΝΑΓΙΟΤΗΤΟΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ κ.κ. Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Υ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΟΞΟΛΟΓΙΑΝ ΕΝ Τ ΙΕΡ ΝΑ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΒΕΡΟΛΙΝΟ

(15 Μαΐου 2014)

ερώτατε δελφέ Μητροπολτα Γερμανίας κύριε Αγουστνε,
ερώτατοι καί Θεοφιλέστατοι γιοι δελφοί,
ντιμότατοι κπρόσωποι τν ρχν,
Τέκνα ν τ ναστάντι Κυρί γαπητά, ελογημένοι ρθόδοξοι χριστιανοί τς περιοχς ταύτης τς Γερμανίας,

Χριστός νέστη!

διαιτέραν χαράν ασθανόμεθα μες προσωπικς, Πατριάρχης σας, σεβάσμιος Ποιμενάρχης σας καί πάντες διά τήν ελογίαν τς ποψινς συναντήσεώς μας ες τόν ερόν τοτον Ναόν τς Θείας ναλήψεως, τήν ορτήν τς ποίας μετ᾿ λίγας μέρας πρόκειται σύν Θε νά πανηγυρίσωμεν, βεβαιούμενοι καί δι᾿ ατς τι «Κύριος εναι μαζί μας» πάντοτε καί ες τόν αἰῶνα, καί ς κ τούτου «οδείς καθ᾿ μν». Κύριός μας, «πσαν τήν πατρικήν πληρώσας οκονομίαν», νελήφθη ες τούς ορανούς καί κάθησεν ν δεξι το Θεο καί Πατρός, «οδαμόθεν χωριζόμενος, λλά μένων διάστατος», δηλαδή μαζί μας πάντοτε.
ρχόμεθα πό τς δρας τς Μητρός σας κκλησίας, πό το στορικο καί καταστάντος συμβόλου ζως, πομονς, ντοχς καί καρτερίας λλά καί προσφορς γάπης καί στοργς Φαναρίου, διά νά σς μεταφέρωμεν τήν ελογίαν το Οκουμενικο Πατριαρχείου, δ, ες τήν φιλοξενοσαν μς χώραν τς Γερμανίας, που α βιοτικαί περιστάσεις δήγησαν να καστον πό σς, στε ατη νά καταστ δευτέρα καί καθ᾿  υοθεσίαν πατρίς, φο κατά τόν ρχαον τραγικόν ποιητήν «ς πανταχο γε πατρίς βοσκοσα γ» (Εριπίδου, Φαέθων).
Δι᾿ μς τούς βαπτισθέντας ες τό νομα τς γίας Τριάδος, πσα πίγειος πατρίς εναι βάθρον διά νά κληρονομήσωμεν τήν πραγματικήν πατρίδα, τήν νω ερουσαλήμ, τήν Βασιλείαν τν ορανν, φο δ ες τήν γν εμεθα πάροικοι καί παρεπίδημοι καί τό πολίτευμα μν ν ορανος πάρχει, πως λέγει πόστολος Παλος (πρβλ. Φιλιπ. γ΄, 20).
Τήν πίστιν ατήν νέκαθεν εχομεν ο χριστιανοί, πως ναφέρει περίφημος πρός Διόγνητον πιστολή:  «Κατοικοντες (ο Χριστιανοί) δέ πόλεις λληνίδας τε καί βαρβάρους ς καστος κληρώθη, καί τος γχωρίοις θεσιν κολουθοντες ν τε σθτι καί διαίτ καί τ λοιπ βίῳ, θαυμαστήν καί μολογουμένως παράδοξον νδείκνυνται τήν κατάστασιν τς αυτν πολιτείας. πατρίδας οκοσιν δίας, λλ ς πάροικοι· μετέχουσι πάντων ς πολται, καί πάνθ πομένουσιν ς ξένοι· πσα ξένη πατρίς στιν ατν, καί πσα πατρίς ξένη» (κεφ. 5, 4-5).
ασθησις ατή τς παροδικότητος οασδήποτε πιγείου πατρίδος δέν φαιρε βεβαίως τήν γάπην καί τήν νοσταλγίαν τς γενεθλίου μας γς, φο καί διος Κύριος γάπα τήν κατά σάρκα πατρίδα Του, τήν Ναζαρέτ, «ο ν τεθραμμένος», λλά καί κάθε νθρωπος, μακράν ατς ερισκόμενος, πιθυμε ψέποτε τό δύσσειον νόστιμον μαρ τς πιστροφς ες ατήν, ς πιγραμματικς ναφέρει ρχαος ποιητής: « πατρίς, ς οικε, φίλτατον βροτος· οδ᾿ νομάσαι δύναιτ᾿ ν ς στιν φίλον» (Εριπίδου Φοίνισσαι, 407 - 408).
Σες λοι, ρθόδοξοι μογενες, ερέθητε διά διαφόρους λόγους καστος ες τήν στορικήν πόλιν ταύτην το Βερολίνου. Εσθε μως ξιοι συγχαρητηρίων πολλν, διότι μεταφέρετε μαζί σας καί τήν πατροπαράδοτον εσέβειαν καί τήν προσκόλλησίν σας ες τήν ρθόδοξον παράδοσιν τς κκλησίας μας, ποία νέκαθεν ποτελε διά τούς κτός τς γενεθλίου Πατρίδος ερισκομένους τόν μφάλιον λρον καί τόν συνδετικόν κρίκον μετ᾿ ατς.
χοντες, λοιπόν, τόν θησαυρόν τς Πίστεώς μας ν στρακίνοις σκεύεσιν, φείλομεν νά γωνιζώμεθα, νά συμβαδίζουν τά ργα τς καθημερινότητός μας μέ τά διδάγματα τς πίστεως, διότι λλως ατη καθίσταται δαιμονική, φο καί τά δαιμόνια πιστεύουν καί φρίττουν, λλά πίστις των ατή καθίσταται καταδικαστική.
Καί ποα εναι τά φειλόμενα ργα; βίος καθαρός, πως μς τόν διαζωγραφίζει θεος νόμος το Εαγγελίου, τόν ποον κολουθήσαντες μέχρι σήμερον κατομμύρια δυσεξαρίθμητα πιστν γιναν κληρονόμοι το Παραδείσου, καί, κόμη, τά ργα τς γάπης καί τς πίστεως.
πάρχει ς περιρρέουσα ντίληψις, λανθασμένη μως καθ᾿ λοκληρίαν, τι ν Χριστ ζωή παγορεύει πσαν κοσμικήν δραστηριότητα καί πόλαυσιν. Τήν ποψιν ατήν, γιος ωάννης Χρυσόστομος τήν ναιρε ς παντελς στήρικτον λέγων μέ τόν χαρακτηριστικόν καί φοπλιστικόν τρόπον του: Τί φεύγεις, νθρωπε, τό Εαγγέλιον; τι ο δύναμαι φυλάξαι φησίν. «Οκον τά δύνατα πέταξεν Θεός; πό τούτου πάντα νατέτραπται, πό τούτου τά τς οκουμένης διέφθαρται, τι οδείς οδενί σκοπός κατά Θεόν ζν. Ο μέν ον κατηχούμενοι τοτο σπουδάζοντες, οδεμίαν ποιονται πιμέλειαν ρθο βίου˙ ο δέ δη φωτισθέντες, ο μέν πεί παδες ντες τοτο λαβον, ο δέ ν ρρωστίᾳ, καί νενεγκόντες, πειδή μή εχον προθυμίαν τινά ζσαι διά Θεόν, οδέ οτοι σπουδήν τίθενται˙ ο δέ ν γείᾳ λαβόντες, λίγην ταύτην καί ατοί πιδείκνυνται, καί πρός τό παρόν διατεθέντες θερμοί, μετά τατα καί οτοι τό πρ σβεσαν. Μή γάρ οκ νι πράγμασι χρσθαι..." (πόμνημα ες τάς Πράξεις, PG, 60,182).
Εναι βεβαίως ληθές, τι καθημερινή ζωή μας βαρύνεται μέ τά κούσια καί τά κούσια μαρτήματα, τά ποα καλόν θά το νά μή πράττοντο. μως, το παλαιο καί πεπτωκότος δάμ τέκνα ντες καί σάρκα φθαρτήν φοροντες ποκείμεθα ες τούς ποικίλους πειρασμούς καί δέν κατορθώνομεν πάντοτε νά προβάλωμεν ντίστασιν. Τότε συνείδησις μς λέγχει καί αξάνει τό γχος καί πακολουθε πελπισία, τι πλέον εναι δύνατον μες προσωπικς νά ζήσωμεν εαγγελικς, ταν μάλιστα χωμεν «λογισμούς» καί «πειρασμούς» διά νά βλάψωμεν καί νά περιφρονήσωμεν τόν συνάνθρωπον. Ο λογισμοί ατοί, ς μαρτημάτων πακόλουθοι, ργά γρήγορα δηγον ες πώλειαν, ποία κατεργάζεται τόν φυσικόν καί τόν αώνιον θάνατον.
δ ες τό Βερολνον ο ρθόδοξοι καί γενικώτερον ο νθρωποι χουν περαν το γεγονότος τούτου διαιτέρως. λογισμός καί πειρασμός, πότοκος τς πεπτωκυίας φύσεως καί πό το πονηρο κατευθυνόμενος πρός τό «κακόν», χι μόνον δήγησεν ες τήν διαίρεσιν τς μεγάλης ατς χώρας καί ες τήν νύψωσιν τειχν μεταξύ πίστεως καί πιστίας, λλά καί κατέστρεψε καί πέσκαψε καί τήν ερήνην, τήν εημερίαν, τήν Χάριν καί τό λεος, στε πολλά, καί ατό κόμη τό δρον τς ζως, νά καταστον σκοτεινά, χαρι, νελε. Μακάριος νθρωπος ς ερε χάριν. Καταδικασμένος δέ ες φανισμόν, στερούμενος χάριτος νθρωπος. «Πνεμα διελεύσεται ν ατ καί οχ πάρξει καί οκ πιγνώσεται τι τόν τόπον ατο» (πρβλ. Ψάλμ. ρβ΄,16). Θά μείν δέ μόνον μία νάμνησις πονηρίας καί φθόνου καί χθρας καί, τυχς, συντρίμματα «πεπωρωμένης συνειδήσεως». ντιθέτως, «τό λεος το Κυρίου μένει ες τόν αἰῶνα» (.π.).
λήθεια ατη κφράζεται πιγραμματικς πό το ερο Χρυσοστόμου. Θεός, λέγει, εναι μόνος ναμάρτητος καί εναι Πηγή. «Κεται πηγή˙ oον, ἐάν τις προσενέγκ γγεον, γεμίζει ατό˙ ἐάν μέγα, μέγα λαμβάνει˙ ἐάν μικρόν, μικρόν λαμβάνει» (Ες τόν τετραήμερον Λάζαρον, PG.48, 782). ντιθέτως, πειρασμός καί τό πονηρόν, τά ποα δήγησαν τήν Γερμανίαν ες τήν διαίρεσιν, περιγράφονται ς «οδέν γάρ οτως κτραχηλιάζειν εωθεν, ς παρά τν πολλν δόξα, δειλούς, γεννες, κόλακας, ποκριτάς ποιοσα» (Ες Ματθαον Μ’. P.G.57, 444).
ζωή καί βίος μας πολλάκις γίνονται δύσβατοι καί βίωτοι καί μς καταβάλλουν μέ τά ποικίλα προβλήματα καί μέ τά γχη των. Χωρίς τόν Θεόν οδέποτε θά κατορθώσωμεν νά τά περβμεν καί οτως δύναμοι θά ποκείμεθα ες τά συνεχ βλήματα το πονηρο μέ κίνδυνον νά πολέσωμεν τόν παράδεισον, διά τόν ποον πλάσθημεν, πως χομεν καταστρέψει ν πολλος τόν γήϊνον παράδεισον, ποος μς χαρίσθη πρός ργασίαν τν ντολν το Θεο.
μες ορτάζοντες σήμερον τήν πέτειον μίσεος αἰῶνος ζως καί δραστηριότητος τς ερς Μητροπόλεως Γερμανίας, χαιρετίζομεν καί συγχαίρομεν αυτούς καί λλήλους, καί διαιτέρως τό μέγα Γερμανικόν θνος, καί εχόμεθα, πως α θερμαί αματικαί πηγαί ποδεικύονται φέλιμοι καί θεραπευτικαί ες τάς ποικίλας σωματικάς σθενείας, τσι καί θερμότης τς νότητος τς Γερμανίας, καί τς ελαβος πίστεως καί τς γάπης σας πρός τόν Θεόν νά πηγάζουν τήν δικήν σας εημερίαν καί π᾿ ατς τήν αώνιον σωτηρίαν σας καί το κόσμου παντός.
παναλαμβάνοντες τήν διαιτέραν χαράν τς σημερινς ελογημένης συναντήσεώς μας, πατέρες καί δελφοί καί τέκνα ν Κυρίῳ, προτρεπόμεθα πατρικς πως τηρτε διάρρηκτον τήν μεταξύ σας ερήνην καί νότητα, διότι «δελφός πό δελφο βοηθούμενος ς πόλις χυρά» (Παροιμ. ιη΄, 19), να τ ελογίᾳ το Θεο προοδεύητε ες πσαν κφρασιν το βίου σας καί, πό τήν σκέπην τς κκλησίας καί τήν νεργουμένην πίστιν σας ες σα Κύριος μς δίδαξεν, ξιωθτε παντες τς πουρανίου Βασιλείας, τς πραγματικς καί αωνίου πατρίδος μας, που δέν θά πάρχ διάκρισις φυλετική, γνωστική, κοινωνική, θνική, λλά «τά πάντα καί ν πσι Χριστός» (πρβλ. Κολ. γ΄, 11-12), Ο τό πειρον λεος καί ελογία εησαν μετά πάντων μν καί τν προσφιλν οκογενειν σας καί μεθ᾿ λοκλήρου το φιλοξενοντος μς καί μς Γερμανικο Λαομήν.
 
 
 

Προσφώνηση

Αρχιμανδρίτου του Οικουμενικού Θρόνου Εμμανουήλ Σφιάτκουκατά την υποδοχή της Αυτού Θειοτάτης Παναγιότητος, του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου, στον Ιερό Ναό Αναλήψεως του Σωτήρος

(Βερολίνο, 15.05.2014)


Παναγιώτατε Πάτερ και Δέσποτα, Χριστός Ανέστη!
            Έμπλεοι συναισθημάτων χαράς και ευγνωμοσύνης προς τον αναστάντα Κύριο, Σας καλωσορίζουμε στην καρδιά της Ευρώπης, στο όμορφο και ιστορικό Βερολίνο. Ως ευ παρέστητε!
            Όντως χαρμόσυνη και ιστορική ημέρα είναι η σημερινή, αφού για πρώτη φορά επισκέπτεται την ταπεινή ενορία μας ο αυθέντης και δεσπότης, ο πνευματικός πατέρας και διάπυρος προς Θεόν ευχέτης πάντων ημών, ο Πατριάρχης του Γένους μας, για να μας ευλογήσει και να μας ενισχύσει στον καθημερινό μας αγώνα.
            Σας υποδεχόμαστε απόψε μέσα σε γιορτινή, πασχαλινή ατμόσφαιρα και διάθεση, καθώς Εσείς μεταφέρετε στην απανταχού οικουμένη το μήνυμα της ειρήνης και της ενότητας μεταξύ των ορθοδόξων χριστιανών, αλλά και όλων των λαών που επισκέπτεστε, των πολιτισμών και των θρησκειών, δίνοντας έτσι ένα απτό και ζωντανό παράδειγμα της εν Χριστώ αγάπης και μία αναμφισβήτητη μαρτυρία της ορθοδόξου παραδόσεως στον σύγχρονο κόσμο.
            Η παρουσία Σας ανάμεσά μας, Παναγιώτατε, αποτελεί ορόσημο στην πολυετή ιστορία της ελληνορθόδοξης παρουσίας στο Βερολίνο και αποκορύφωμα των εορταστικών εκδηλώσεων, που έλαβαν χώρα με αφορμή την συμπλήρωση 50 ετών από την ιστορική ίδρυση - από την Μητέρα Εκκλησία - της Ιεράς Μητροπόλεως Γερμανίας και Εξαρχίας Κεντρώας Ευρώπης.
            H επίσκεψή Σας στο Κέντρο της πνευματικής και λειτουργικής ζωής των 12 και πλέον χιλιάδων Ελλήνων ορθοδόξων χριστιανών, που κατοικούν και εργάζονται στο Βερολίνο, έχει βαθύτατα συγκινήσει τις ψυχές μας. Η ελλιπής προσπάθειά μας να ανταποδώσουμε ως αφοσιωμένα τέκνα της Μητρός Εκκλησίας, την αγάπη και την στοργή Σας, που Εσείς μας δείχνετε κάθε φορά, όταν ερχόμαστε ταπεινοί προσκυνητές στο μαρτυρικό Φανάρι, είναι το ελάχιστο δείγμα της δικής μας αγάπης στο πρόσωπό Σας.
            Οι Έλληνες του Βερολίνου τιμούμε με τον τρόπο ζωής μας τις αξίες της πίστεως και της πατρίδος μας. Διπλωματικές αρχές, παλαιοί και νέοι επιχειρηματίες, καλλιτέχνες, ιδιωτικοί υπάλληλοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, απλοί εργάτες, μεγάλα και μικρά παιδιά έχουμε συναχθεί επί το αυτό, για να μαρτυρήσουμε τον σεβασμό και την αφοσίωσή μας στο πρόσωπό Σας. Αισθανόμαστε δεμένοι στενά, βαθύτατα πνευματικά, με την Μητέρα Εκκλησία, και είμαστε υπερήφανοι για τον πηδαλιούχο της Ορθοδοξίας, τον δικό μας Πατριάρχη! Αυτή η σχέση και η αγάπη καλλιεργήθηκε μέσα μας από τα χείλη και το λαμπρό παράδειγμα του σεβασμιωτάτου ποιμενάρχου μας, ο οποίος φροντίζει να μην διακοπούν τα άρρηκτα δεσμά μας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αφού η διακονία του στην Μητρόπολή μας είχε την αφετηρία της σ΄αυτήν την Ενορία.
            Όπως σ όλη τη Γερμανία, έτσι και στο Βερολίνο, έχουν δημιουργηθεί και καλλιεργούνται άριστες σχέσεις με τις πολιτειακές αρχές, τις ομολογίες και θρησκευτικές ομάδες, όλους τους γερμανικούς και ελληνικούς φορείς. Το γεγονός αυτό μαρτυρείται από την παρουσία όλων των υψηλών προσκεκλημένων που σήμερα συμμετέχουν στην υποδοχή Σας. Η ενορία μας πάντα έχει ως πρότυπο την γραμμή του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
            Η έκδηλη αγάπη των εν Βερολίνω ορθοδόξων χριστιανών, έκφραση της οποίας αποτελεί η υποδοχή κατά την άφιξή Σας στην ενορία μας, ελπίζουμε να χαροποιεί την καρδιά σας, Παναγιώτατε. Ήμασταν και πάντα θα είμαστε ταπεινοί αρωγοί στο έργο Σας, πρόθυμοι διάκονοι των αξιών της Μητρός Εκκλησίας και ακούραστοι υποστηρικτές των δικαιωμάτων της, όπου και όταν Εσείς κρίνετε και μας καλείτε. Σας παρακαλούμε, δεχτείτε ως απλό και ταπεινό δώρο της ενορίας μας το επιτραχήλιο και το ωμοφόριο, που κατά την είσοδό Σας στον Ιερό Ναό μας ενδυθήκατε, για να εύχεσθε υπέρ ελέους, ζωής, ειρήνης, υγείας, σωτηρίας, επισκέψεως, συγχωρήσεως και αφέσεως των αμαρτιών των δούλων του Θεού, πάντων των ευσεβών και ορθοδόξων χριστιανών, των κατοικούντων και παρεπιδημούντων εν τη πόλει και ενορία ταύτη.

Η  σημερινή ιστορική επίσκεψή σας θα μείνει για πάντα χαραγμένη
στην μνήμη και στην καρδιά μας.

Παναγιώτατε Πάτερ και Δέσποτα, Χριστός Ανέστη!

Δεν υπάρχουν σχόλια: