1/9/11

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

+ Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ
ΕΛΕῼ ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ
ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
ΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΧΑΡΙΝ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗΝ
ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥ ΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΚΤΙΣΕΩΣ ΚΥΡΙΟΥ
ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ


Τέκνα ν Κυρίω γαπητά,

Χάρις το Θεο καταξιώνει μς σήμερον πως ναρξώμεθα νς εσέτι κκλησιαστικο τους, νς εσέτι ορτολογικο κύκλου, ντς τν ελογημένων εκαιριν το ποίου καλούμεθα ν καταβάλλωμεν γνα πνευματικν δι ν ξιοποιήσωμεν καλλίτερον τν δοθεσαν μν δυνατότητα το γενέσθαι «καθ’ μοίωσιν» Θεο στε ν καταστμεν κα μες γιοι Ατο.

σημεριν μως μέρα, 1η Σεπτεμβρίου, πρώτη το νέου κκλησιαστικο τους, εναι φιερωμένη, πρωτοβουλί το Οκουμενικο Πατριαρχείου, κα ες τν προσευχν δι τ φυσικν περιβάλλον. δ πρωτόβουλος ατη πόφασις οδόλως τυγχάνει σχετος πρς τν νωτέρω σημειολογίαν τς σημερινς μέρας, καθς πνευματικς γν ποος πιφέρει τν καλν λλοίωσιν το νθρώπου συμβάλλει κα ες τν βελτίωσιν τν σχέσεών του πρς τ περιβάλλον κα ες τν καλλιέργειαν τς εαισθησίας το νθρώπου πρ τς προστασίας κα διαφυλάξεως ατο.

Δοξολογο
μεν, λοιπόν, σήμερον τ γιον νομα το Θεο, διότι χάρισεν ες τν νθρωπότητα κα διατηρε κα συνέχει τν φύσιν, ς τ καταλληλότατον περιβάλλον δι τν ν ατ γιεινν νάπτυξιν το σώματος κα το πνεύματος το νθρώπου. Ταυτοχρόνως δν δυνάμεθα μως ν παρασιωπήσωμεν κα τ γεγονός, τι νθρωπος δν τιμ πρεπόντως τν δωρεν ταύτην το Θεο κα καταστρέφει τ περιβάλλον, κ πλεονεξίας ξ λλων γωϊστικν πιδιώξεων.

Τ
περιβάλλον μν ποτελεται, ς γνωστόν, κ το δάφους, τν δάτων, το λίου, το έρος λλ κα κ τς πανίδος κα τς χλωρίδος. νθρωπος δύναται ν κμεταλλεύηται πρς διον φελος τν φύσιν μέχρις μως νς ρίου, στε ν διασφαλίζηται ειφορία, τοι δυνατότης ναπαραγωγς τν καταναλωθέντων νεργειακν πόρων λλ κα τν μβίων, λόγων, κτισμάτων. λλωστε, καλς ννοουμένη κμετάλλευσις τς φύσεως ποτελε κα ντολν το Θεο πρς τν νθρωπον, πρ κα μετ τν πτσιν ατο. πέρβασις μως το ρίου τούτου, τις δυστυχς ποτελε φαινόμενον τν δύο τελευταίων αώνων ες τήν στορίαν το νθρωπίνου γένους, καταστρέφει τν ρμονίαν τν φυσικν συνισταμένων το περιβάλλοντος κα δηγε ες τν κορεσμν κα τν νέκρωσιν τς δημιουργίας, λλ κα ατο τούτου το νθρώπου, ποος δν δύναται ν πιβιώσ ντς περρυθμισμένων ες βαθμν μ ναστρέψιμον οκοσυστημάτων. ποτέλεσμα δ το φαινομένου τούτου εναι μφάνισις κα ξάπλωσις σθενειν προκαλουμένων π το, νθρωπίν εθύν, μολυσμο τν διατροφικν γαθν.

Ε
ς τς μέρας μας, ρθς μν τονίζεται μεγάλη σημασία τν δασν κα ν γένει τς χλωρίδος δι τν ειφορίαν το γηΐνου οκοσυστήματος ς κα τν διασφάλισιν τν δατίνων πόρων, λλ δν πρέπει ν ποτιμται κα μεγάλη συμβολ τν ζων ες τν ερυθμον λειτουργίαν ατο. Τ ζα νέκαθεν πρξαν φίλοι το νθρώπου κα ο πηρέται τν νθρωπίνων ναγκν καθς παρεχον κα παρέχουν ες ατν τροφήν, νδυσιν, μεταφορικν ργον λλ κα προστασίαν κα συντροφικότητα. Στενοτάτη εναι σχέσις το νθρώπου μ τ ζα, ς καταδεικνύεται κ το γεγονότος τι ατ πλάσθησαν τν δίαν μέραν μ ατόν (Γεν. 1, 24-31) κα κ τς δοθείσης π το Θεο ντολς ες τν Νε πως διασώσ ν ζεγος ξ κάστου εδους π τν πικείμενον κατακλυσμόν (Γεν. 6, 19). Τυγχάνει χαρακτηριστικν τ γεγονς τι Θες πιδεικνύει διαιτέραν μέριμναν δι τν διάσωσιν το ζωϊκο βασιλείου. Ες τος βίους τν γίων ναφέρονται πολλα διηγήσεις δι τς ρίστας σχέσεις μεταξ γίων κα γρίων ζων, τ ποα π λλας συνθήκας δν διατηρον φιλικς σχέσεις πρς τν νθρωπον. Βεβαίως ατ δν φείλεται ες τν κακν φύσιν των, λλ ες τν ντίστασιν το νθρώπου πρς τν Χάριν το Θεο κα τν συνεπακόλουθον συγκρουσιακν σχέσιν ατο μετ τν στοιχείων κα τν λόγων μβίων ντων τς φύσεως. λλωστε, συνέπεια τς διαταράξεως τς σχέσεως τν πρωτοπλάστων πρός τν Δημιουργόν των κα Θεν το κα διατάραξις τν σχέσεων ατν μετ το περιβάλλοντος: «πικατάρατος γ ν τος ργοις σου· ν λύπαις φάγ ατν πάσας τς μέρας τς ζως σου· κάνθας καί τριβόλους νατελε σοι, κα φάγ τν χόρτον το γρο. ν δρτι το προσώπου σου φάγ τν ρτον σου ως το ποστρέψαι σε ες τν γν, ξ ς λήμφθης·» (Γεν. 3, 17-19) ερήνευσις το νθρώπου μετ το Θεο συνεπάγεται κα τν ερήνευσιν ατο μετ τν στοιχείων τς φύσεως.

Ε
ναι φανερόν, κατόπιν τούτων, τι γαθ σχέσις το νθρώπου πρς τ περιβάλλον ναπτύσσεται ταν παραλλήλως ναπτύσσηται γαθ σχέσις ατο πρς τν Θεόν. Τυγχάνει γνωστ φήγησις το Συναξαριστο περ τς μπειρίας το Μεγάλου ντωνίου, ποος ες λικίαν νενήκοντα τν πεφάσισε, καθοδηγηθείς πό γγέλου Κυρίου, ν πορευθ νδότερον τς ρήμου πρς ναζήτησιν κα λλου ναχωρητο, το σίου Παύλου το Θηβαίου, να λάβ παρ’ ατο φέλειαν πνευματικήν. Πορευθες π τριήμερον ες ναζήτησιν ατο κα χνηλατήσας σημεα θηρίων γρίων συνήντησε λέοντα, ποος πεκλίθη ρεμος μπροσθέν του κα ποιήσας μεταβολν δήγησε τν Μέγαν ντώνιον ες τ σπήλαιον το σίου Παύλου, νθα ερεν ατν διακονούμενον π θηρίων. Κόραξ κόμιζεν ατ τν πιούσιον ρτον! Τν μέραν μάλιστα τς πισκέψεως το Μεγάλου ντωνίου κόμισεν ες ατν διπλν μερίδα μεριμνήσας κα δι τν πισκέπτην ατο! Ο γιοι οτοι εχον ναπτύξει γαθν σχέσιν μετ το Θεο, δι κα εχον φιλικς σχέσεις πρς πάντα τ ζα τς φύσεως. δημιουργία ατς τς γαθς σχέσεως πρς τν Θεν πρέπει ν προτάσσηται ς τ κύριον μέλημά μας, κα πηρέτης ατς τς προοπτικς πρέπει ν εναι γαθ σχέσις μας πρς τ ζωϊκόν, τ φυτικν κα τ ψυχον περιβάλλον μας. π τν προοπτικν ατν ζωοφιλία δν θ ποτελ στεραν κοινωνικν κδήλωσιν συμπαθείας πρς τ προσφιλ μας ζα, πολλάκις συνοδευομένην δυστυχς κα π ναλγησίας δι τν πάσχοντα συνάνθρωπον, τν εκόνα το Θεο, λλ θ εναι ποτέλεσμα τς γαθς σχέσεώς μας πρς τν Δημιουργν το παντός. Εθε Δημιουργός το καλο λίαν σύμπαντος κα το καλο λίαν γηΐνου οκοσυστήματος ν μπνεύσ λους μς ν συμπεριφερώμεθα εσπλάχνως πρς παντα τ στοιχεα τς φύσεως, μ καρδίαν λεήμονα πρ πάντων ατν, νθρώπων, ζων κα φυτν, ς κα ββς σακ Σύρος λέγει, παντν ες τν ρώτησιν: “Τί στι καρδία λεήμων;”. “Καρδία λεήμων στί, κασις καρδίας πρ πάσης τς κτίσεως, πρ τν νθρώπων, κα τν ρνέων, κα τν ζων, κα πρ παντς κτίσματος. Κα κ τς μνήμης ατν, κα τς θεωρίας ατν ρέουσιν ο φθαλμο δάκρυα. κ τς πολλς κα σφοδρς λεημοσύνης τς συνεχούσης τν καρδίαν, κα κ τς πολλς καρτερίας σμικρύνεται καρδία ατο, κα ο δύναται βαστάξαι, κοσαι, δεν βλάβην τινά, λύπην μικρν ν τ κτίσει γενομένην” (ββ σακ το Σύρου, παντα τ ερεθέντα σχετικά, Λόγος ΠΑ’).

Δι
τς τοιαύτης εσπλαχνίας μν πρς πασαν τν κτίσιν θ τιμήσωμεν τ θεόσδοτον ξίωμα μν ς ρχηγν τς Κτίσεως, νδιαφερομένων μετ πατρικς στοργς πρ πάντων τν στοιχείων ατς, τ ποα οτω θ μς πακούουν ασθανόμενα τν γαθοεργν διάθεσίν μας, κα θ πειθαρχον ες τν πιτέλεσιν τς φιλανθρώπου κα πηρετικς τν ναγκν μας ποστολς των.

,βια΄ Σεπτεμβρίου α΄

+
Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαος, διάπυρος πρς Θεν εχέτης


φωτογραφία του Νικολάου Μαγγίνα:

Ο Πατριάρχης ασπάζεται την εικόνα της Παναγίας της Παμμακαρίστου (1.9.2011), την οποία εορτάζει η Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία την 1η Σεπτεμβρίου

Δεν υπάρχουν σχόλια: