22/2/15

Η Επιστολή Πολυκάρπου προς Φιλιππησίους




ΠΡΟΛΟΓΟΣ

https://gerontes.files.wordpress.com/2011/02/the-martyrdom-of-st-polycarp.jpg?w=780         Η αξία των Επιστολών στην οργάνωση της πρώτης Εκκλησίας υπήρξε και μεγάλη και σημαντική. Θα μπορούσαμε να πούμε, ότι αποτελούσαν κατά κάποιο τρόπο, ένα είδος Θρησκευτικού Διαλόγου. Μέσα από τις επιστολές καθοριζόταν ο τρόπος λειτουργίας της κάθε Εκκλησίας, αλλά και δίνονταν συμβουλές και λύσεις στα προβλήματα που προέκυπταν.
         Η πρώτη επιστολή η οποία παραδίδεται στο Μωυσή, πάνω στο όρος Σινά είναι οι εγχάρακτες πλάκες των Δέκα Εντολών, οι οποίες παραδίδονται από τον ίδιο το Θεό.
         Στην Καινή Διαθήκη υπάρχουν 21 επιστολές. Δεν είναι γνωστό πώς συγκεντρώθηκαν τόσες επιστολές και συμπεριλήφθηκαν στον κανόνα της  Καινής Διαθήκης, είναι όμως γνωστό  ότι από πολύ νωρίς εμφανίστηκε ως φαινόμενο στο Χριστιανισμό.
         Ο όρος «επιστολή» προέρχεται από το ρήμα «επιστέλλειν» που συναντάται πρώτα στον ιστορικό Ηρόδοτο, «ἐπέστειλε ἐς Σάμον». (Ιστορίαι 3.40.1.). Επιστολή είναι εκείνο που μεταφέρεται από τον αγγελιοφόρο.
         Ο όρος «επιστολή» έχει την έννοια της μεταφοράς ενός γραφτού μηνύματος για την επικοινωνία προσώπων τα οποία βρίσκονται μακριά. Υπ’ αυτή την έννοια απαντάται ο όρος στην Καινή  Διαθήκη, η οποία όμως περιέχει περισσότερες φορές τον όρο «γράμματα» ο οποίος είναι πιο σύγχρονος και αντικαθιστά τον όρο «επιστολή».
         Στη Βιβλική ορολογία  το «γράμμα» χρησιμοποιείται με ειδική έννοια, αποτελεί δηλαδή ένα στοιχείο του αλφαβήτου, ενώ στον πληθυντικό «γράμματα» έχει αποκλειστικά την έννοια της επιστολής.
         Στη μετάφραση των Ο΄ είναι περισσότερο συνηθισμένος ο όρος «επιστολή» παρά ο όρος «γράμματα».[1]
         Σήμερα στο χώρο της Εκκλησίας οι Επιστολές έχουν αντικατασταθεί από τα Ποιμαντορικά Μηνύματα και τις Συνοδικές και Μητροπολιτικές Εγκυκλίους. Ως δε προς το νόημά τους δεν απέχει και πολύ των πρώτων επιστολών.
         Επιστολές έγραψαν και οι Αποστολικοί Πατέρες. Με μία από αυτές, την «προς Φιλιππησίους Επιστολή» του Πολυκάρπου θα ασχοληθούμε στη συνέχεια, στα πλαίσια εργασίας στην Πατρολογία, του Μεταπτυχιακού Θεολογικού Τμήματος, του Πανεπιστημίου Νεάπολις-Πάφου.

   

Ο ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΗΣ ΣΥΓΓΝΩΜΗΣ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΜΑΣ, Κυριακή 22. 02. 2015 (ΦΩΤΟ)