26/12/13




http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fa/Duccio_di_Buoninsegna_002.jpg/300px-Duccio_di_Buoninsegna_002.jpgΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!
 


Ιδιόμελον Εσπερινού Χριστουγέννων (ήχος β')
 
Τί σοι προσενέγκωμεν Χριστέ, ὅτι ὤφθης ἐπὶ γῆς ὡς ἄνθρωπος δι' ἡμᾶς; ἕκαστον γὰρ τῶν ὑπὸ σοῦ γενομένων κτισμάτων, τὴν εὐχαριστίαν σοι προσάγει· οἱ Ἄγγελοι τὸν ὕμνον, οἱ οὐρανοὶ τὸν Ἀστέρα, οἱ Μάγοι τὰ δῶρα, οἱ Ποιμένες τὸ θαῦμα, ἡ γῆ τὸ σπήλαιον, ἡ ἔρημος τὴν φάτνην· ἡμεῖς δὲ Μητέρα Παρθένον· ὁ πρὸ αἰώνων Θεὸς ἐλέησον ἡμᾶς.
 





Ποιητική - λαϊκή απόδοση υπό π. Γερασίμου Φραγκουλάκη

Από αγγέλων στόματα
το «Δόξα εν Υψίστοις»
ακούγεται στον ουρανό
γιορτάζει όλ’ η κτίση.

Βοσκοί αθώοι και απλοί
πρώτοι αυτοί μαθαίνουν
την του Σωτήρος Γέννηση
την δόξα της Παρθένου.

Σμύρνα, χρυσό και λίβανο
οι Μάγοι του προσφέρουν
σαν άρχοντα τον προσκυνούν
σαν Θεό τον λατρεύουν.

Το σπήλαιο προσφέρει η γη
για να φιλοξενήσει
τον Κύριο των ουρανών
τον πλαστουργό της κτίσης.

Το μαύρο πέπλο της νυχτιάς
η έρημος προσφέρει
σ’ εκείνον που απ’ τον ουρανό
ήρθε το φως να φέρει.

Έτσι εδιάλεξ’ ο Χριστός
στη γη για να κατέβει
το πρόβατο τ’ απολωλός
να ψάξει και να εύρει!

25/12/13

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ ΕΠΙ ΤΟΙΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΟΙΣ

+ Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ ΕΛΕῼ ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ


ΠΑΝΤΙ Τ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΧΑΡΙΝ, ΕΛΕΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗΝ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΕΝ ΒΗΘΛΕΕΜ ΓΕΝΝΗΘΕΝΤΟΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ

* * *

δελφο κα Τέκνα ν Κυρίῳ γαπητά,

 «Παιδίον γεννήθη μν, υἱὸς κα δόθη μν»!
(σ. θ΄ 5)

νθουσιωδς κα χαρμοσύνως Προφήτης μς γνωστοποιε προορατικς πρ αώνων πολλν τν κ τς ειπαρθένου Γέννησιν το Παιδίου ησο. Βεβαίως, δν ερέθη κα τότε, περίοδον πογραφς π Καίσαρος Αγούστου, τόπος ν τ καταλύματι δι τν στέγασιν τς κυοφορούσης κ Πνεύματος γίου Παρθένου κα οτως ναγκάσθη μνήστωρ κα φύλαξ ατς γιος ωσφ ν τν δηγήσ ες σπήλαιον, ες τν φάτνην τν λόγων, «το τεκεν τ Παιδίον».
ορανς κα γ ποδέχονται, προσφέροντες τν εχαριστίαν ες τν Δημιουργόν: «ο γγελοι τν μνον˙ ο ορανο τν στέρα˙ ο Μάγοι τ δρα˙ ο ποιμένες τ θαμα˙ γ τ σπήλαιον˙ ρημος τν φάτνην˙ μες δ Μητέρα Παρθένον»˙ ο ποιμένες γραυλον πί «τν ποίμνην ατν» κα φυλάσσουν «φυλακάς νυκτός», κα γγελοι θεωροντες κστατικο τ Μυστήριον μνολογον (σπέρια ορτς Χριστουγέννων).
γλυκύτης τς γίας Νυκτς τν Χριστουγέννων περιβάλλει κα πάλιν τν κόσμον. Κα ν μέσ τν νθρωπίνων καμάτων κα πόνων, τς κρίσεως κα τν κρίσεων, τν παθν κα τν χθροτήτων, τν νησυχιν κα τν πογοητεύσεων, προβάλλει πραγματικν κα πίκαιρον σον ποτ τ μυστήριον τς νανθρωπή-σεως το Θεο Λόγου, στις κατλθεν ς ετς π πόκον ες τν κοιλίαν τς ειπαρθένου Μαρίας να νατείλ δικαιοσύνην κα πλθος ερήνης (πρβλ. Ψαλμ. οα΄ 7).
π τν σιωπν κα τν ερήνην τς ερς Νυκτς τν Χριστουγέννων, ησος Χριστός, ναρχος, όρατος, κατάληπτος, ϋλος, ε ν, σαύτως ν, εσέρχεται σαρκοφόρος, σημος, πλος, πτωχός, γνωστος, ες τό δρμα τς στορίας. Εσέρχεται συγχρόνως ς «μεγάλης βουλς γγελος, θαυμαστς σύμβουλος, [...] ξουσιαστής, ρχων ερήνης, πατρ το μέλλοντος αἰῶνος» (σ. θ΄ 6). Ναί, ρχεται ς νθρωπος π Μητρς Παρθένου κα λύει τν περιπλοκν τς νομίας κα δίδει μ τν Χάριν κα τ λεός Του διέξοδον ες τς πορίας τς ζως, προορισμν κα ξίαν κα περιεχόμενον κα ποδειγματικν θος κα πρότυπον ες τν νθρωπίνην περιπέτειαν.
Κύριος προσελάβετο πασαν τν νθρωπίνην φύσιν κα γίασεν ατήν. προαιώνιος Θες κατεδέχθη ν γίν δι᾿ μς μβρυον κα ν κυοφορηθ ες τν γαστέρα τς Θεοτόκου. Οτως τίμησε κα τν νθρωπίνην ζων κ το πρωταρχικο σταδίου ατς κα δίδαξε τν σεβασμν ες τν νθρωπον π τς ρχς τς κυήσεως ατο. τ πάντα Δημιουργήσας συγκατέβη ν γεννηθ ς Βρέφος κα ν γαλακτοτροφηθ π τς Παρθένου. Οτως τίμησε τν παρθενίαν κα τν μητρότητα, τν πνευματικν κα τν φυσικήν. Δι τοτο γιος Γρηγόριος Θεολόγος προτρέπει: «γυνακες παρθενεύετε, να Χριστο γένησθε μητέρες» (Λόγος ΛΗ', Ες τ Θεοφάνεια, PG 36, 313A).
Κα ρισεν Κύριος τν συζυγίαν το ρρενος κα το θήλεος ν τ ελογημέν οκογενεί. Ατς θεσμς τς χριστιανικς οκογενείας ποτελε τ κύτταρον τς ζως κα τν θερμοκοιτίδα τς γιος ψυχικς κα σωματικς ναπτύξεως τν τέκνων. ς κ τούτου, ποτελε φειλν τς κκλησίας λλ κα καθκον τς γεσίας κάστου λαο δι ποικίλων τρόπων νίσχυσις το θεσμο τς οκογενείας.
Δι ν ναπτυχθ ν παιδίον γις κα μαλς παιτεται μία οκογένεια που νρ κα γυν ζον ρμονικς, ς ν σμα, μία σάρξ, μία ψυχή, ποτασσόμενοι νας πρς τν λλον.        
Εμεθα βέβαιοι τι πάντες ο πνευματικο κα κκλησιαστικο γέται, ς λλοι γραυλοντες ποιμένες, λλ κα ο θύνοντες τ το κόσμου, γνωρίζουν κα ποδέχονται τν θείαν λήθειαν κα πραγματικότητα ταύτην, τν ποίαν διακηρύττομεν π το Οκουμενικο Πατριαρχείου κα κατ τ φετειν Χριστούγεννα. Πάντες φείλομεν ν νθαρρύνωμεν τν δημιουργίαν κα τν λειτουργίαν τν φυσιολογικν οκογενειν δι ν ναπαράγουν γιες ψυχικς κα χαρούμενους πολίτας, πλήρεις ασθημάτων σφαλείας, στηριζομένους ες τ ασθημα τς προστασίας το σχυρο κα προστατεύοντος πατρς κα τς στοργικς κα γαπώσης μητρός. Οκογενείας, ες τς ποίας θ ναπαύεται Θεός. Προσκαλομεν κα προτρεπόμεθα παν τ πλήρωμα τς γίας ρθοδόξου μν κκλησίας πως πολιτευόμενον ξίως τς ς κλήθη κλήσεως πράττ πν τ δυνατν δι τν στήριξιν το θεσμο τς οκογενείας.
δελφοί, « νύξ προέκοψεν, δ μερα γγικεν» (Ρωμ. ιγ΄ 12). δη ο ποιμένες πορεύονται πρς τν Βηθλεέμ τ θαμα νακηρύττοντες κα προσκαλον μς ν τος κολουθήσωμεν, ς λλοι «στεροσκόποι μάγοι χαρς πληρούμενοι» (τροπάριον δ΄ δς ρθρου ορτς Χριστουγέννων), «δρα τίμια» προσάγοντες Ατ «χρυσν δόκιμον, ς Βασιλε τν αἰώνων, κα λίβανον ς Θε τν λων, ς τριημέρ δ νεκρ σμύρναν τ θανάτ» (νατολίου, Στιχηρν διόμελον σπερινο ορτς Χριστουγέννων). Δηλαδ τ δρα τς γάπης κα τς πίστεώς μας κα τς δοκιμς μας ς χριστιανν κα μάλιστα ρθοδόξων ες τ θος κα τν παράδοσιν, τν οκογενειακήν, τν πατερικήν, τν κκλησιαστικήν, τν ρθοπράττουσαν πάντοτε ν τος αἰῶνας κα συνέχουσαν μέχρι σήμερον τν ελογημένην κοινωνίαν μας, τς ποίας κύτταρον κατ Θεν βιοτς κα αξήσεως εναι, παναλαμβάνομεν, οκογένεια.

δελφο κα τέκνα,

-2013 χρόνια συνεπληρώθησαν π τς κατ σάρκα Γεννήσεως το Χριστο˙
-2013 χρόνια κα Χριστός, πως τότε, δν παύει ν καταδιώκεται ν τ προσώπ τν δυνάτων π τν ρώδην κα τος παντοειδες συγχρόνους ρώδας˙
-2013 χρόνια κα ησος διώκεται ες τ πρόσωπα τν χριστιανν ν Συρί      -κα χι μόνον˙
-2013 χρόνια κα Χριστς φεύγει, ς πρόσφυξ μετ᾿ ατν, χι ες τν Αγυπτον, λλ ες τν Λίβανον, ες τν Ερώπην, ες τν μερικν κα λλαχο δι᾿ σφάλειαν ν τ νασφαλεί το κόσμου˙
-2013 χρόνια κα τ Παιδίον ησος εναι κόμη φυλακισμένον μ τος δύο εράρχας τς Συρίας Παλον κα ωάννην, μ τς ρθοδόξους μοναχς κα πολλος κόμη νωνύμους κα πωνύμους χριστιανούς˙
-2013 χρόνια κα Χριστς σταυρώνεται μαζ μ ατος πο βασανίζονται κα φονεύονται δι ν μ προδώσουν τν πίστιν των ες Ατόν˙
-2013 χρόνια κα ησος φονεύεται καθ᾿ μέραν ες τ πρόσωπον τν χιλιάδων μβρύων, τ ποα ο γονες των δν φήνουν ν γεννηθον˙
-2013 χρόνια κα Χριστς μπαίζεται κα νειδίζεται ες τ πρόσωπον τν δυστυχισμένων παιδίων, τ ποα ζον π τν κρίσιν τς οκογενείας, τς νεχείας, τς πτωχείας.
Τν πόνον, τν θλψιν κα τ παθήματα τν νθρώπων λθε κα ρχεται κα κατ τ φετειν Χριστούγεννα ν ναλάβ Κύριος, επών «φ᾿ σον ποιήσατε ν τούτων τν δελφν μου τν λαχίστων, μο ποιήσατε» (Ματθ. κε΄ 40-41). Δι᾿ ατος λθεν κ Παρθένου, δι᾿ ατος γένετο νθρωπος, δι᾿ ατος παθεν, σταυρώθη, νέστη. Δι᾿ μς λους, δηλαδή. ς ρωμεν, λοιπόν, καστος μν τν προσωπικν ατο σταυρν δι ν ερωμεν χάριν κα λεον ες εκαιρον βοήθειαν˙ δι ν εναι «μεθ᾿ μν Θεός», τεχθες μμανουήλ,  Σωτρ κα Κύριος. μήν. 

                                                                                Χριστούγεννα ,βιγ΄
                                                                        + Κωνσταντινουπόλεως
διάπυρος πρς Θεόν εχέτης πάντων μν.