27/9/11

Ημερίδα για τους μετανάστες διοργάνωσε η μητρόπολη Γερμανίας στο Μόναχο

munichΣτις 24 Σεπτεμβρίου 2011 πραγματοποιήθηκε στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Γερμανίας στο Μόναχο ημερίδα με θέμα τους μετανάστες και πρόσφυγες στη Γερμανία.
Η εκδήλωση έγινε στο πλαίσιο της Διαπολιτισμικής Εβδομάδας 2011 η οποία εορτάζεται τις ημέρες αυτές σ’όλη τη Γερμανία και έχει τον τίτλο: „Με ενότητα να κερδίσουμε το μέλλον“.
Την ημερίδα διοργάνωσαν η Ιερά Μητρόπολη Γερμανίας –Αρχιερατική Επιτροπεία Βαυαρίας - σε συνεργασία με το Ελληνικό Σπίτι Μονάχου και με χρηματοδότηση του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Εσωτερικών.
Χαιρέτισαν ο Αρχιερατικός Επίτροπος Βαυαρίας, Πρωτοπρεσβύτερος Απόστολος Μαλαμούσης και ο διευθυντής του Ελληνικού Σπιτιού και Δημοτικός Σύμβουλος, Κωνσταντίνος Γιαννακάκος, ο οποίος και συντόνισε την όλη συζήτηση. Εισηγητές ήταν ο θεολόγος κ. Γεώργιος Σιώμος με θέμα :
"Οι θρησκείες ως παράγοντες ενσωμάτωσης“ και η υπεύθυνη της Υπηρεσίας για θέματα μετανάστευσης και ενσωμάτωσης της Ευαγγελικής Εκκλησίας Μονάχου, κ. Παρασκευή Δάκη-Φλάισμανν, με θέμα: „Διακρίσεις στη κοινωνία των μεταναστών“. Ο κ. Σιώμος αναφέρθηκε στη βιβλική και θεολογική θεμελίωση της αξίας του προσώπου και στη χριστιανική θεώρηση του μετανάστη και πρόσφυγα.
Η κ. Δάκη-Φλάισμανν αναφέρθηκε στις διάφορες μορφές διακρίσεων που βιώνονται σε υπηρεσίες και οργανισμούς, αναφέρθηκε σε συγκεκριμμένα παραδείγματα από την εργασία της και έδωσε πληροφορίες για γερμανικές υπηρεσίες και θεσμούς που μπορούν να προστατεύσουν από αδικίες πρόσωπα και κοινωνικές ομάδες.
Τόσο ο κοινωνιολόγος και Δημοτικός Σύμβουλος κ. Γιαννακάκος, όσο και ο Πρωτοπρεσβύτερος Απόστολος Μαλαμούσης αναφέρθηκαν με προσωπικές εμπειρίες στα θέματα της ημερίδας, ενώ στη δίωρη συζήτηση που επακολούθησε υπήρξε ζωηρή και εποικοδομητική επεξεργασία των θεμάτων των εισηγήσεων από τους συνέδρους.  
Για το νόημα και το σκοπό της Διαπολιτισμικής Εβδομάδας 2011 εξέδωσαν οι Εκκλησίες στη Γερμανία Κοινή Δήλωση με τον τίτλο: ΜΕ ΣΥΝΟΧΗ ΚΑΙ ΕΝΟΤΗΤΑ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΟΥΜΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ. Στη Δήλωση, που υπογράφουν ο πρόεδρος του Συμβουλίου των Ορθο­δό­ξων Επισκόπων της Γερμανίας, Σεβασμιώτατος Μητροπολί­της  Γερμα­νίας  κ. Αυγουστίνος, ο πρόεδρος της Συνόδου των Ρωμαικαθολικών Επι­σκό­πων Γερμα­­νίας Αρχιεπίσκοπος κ. Δρ. Τσόλιτς και ο πρόεδρος του Συμβουλίου της Ευαγγε­λικής Εκκλησίας Γερμανίας, Επίσκοπος κ. Σνάιντερ, τονίζεται, μεταξύ των άλλων, η αξία του κάθε προσώπου, ασχέτως καταγωγής, φυλής και θρησκείας και η ανάγκη να αξιοποιούν όλοι τις ίδιες δυνατότητες παιδείας, μόρφωσης, παραμονής και εργασίας στη Γερμανία.
Αυτό επιτυγχάνεται με τον κοινωνικό και διαθρησκειακό διάλογο, τις διαπροσωπικές επαφές και το κατάλληλο νομικό πλαίσιο που πρέπει οπωσδήποτε, σε μερικές περιπτώσεις, να εκσυχρονιστεί και να είναι φιλικώτερο, ιδιαίτερα προς τους πρόσφυγες. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στη νεολαία και στη θρησκευτική διαπαιδαγώγηση.
Και η Κοινή Δήλωση καταλήγει ως εξής: "Στις εκκλησιαστικές ακολουθίες στους ναούς μας αφήνουμε τον Θεό να μας δείξει το δρόμο. Στις εκδηλώσεις, στις συναντήσεις και στα διάφορα πολυποίκιλα προγράμματα ασχολούμαστε με τα μεγάλα θέματα της μετανάστευσης και ενσωμάτωσης. Συνοχή και ενότητα που τρέφεται με την δύναμη της πίστεως, δίνει στη χώρα μας καλές προοπτικές για το μέλλον.“

Σ.Σ. Περιποιεί ιδιαίτερη τιμή για την ενορία μας ότι  ο  κ. Γιώργος Σιώμος προέρχεται από την ενορία μας, στην οποία επίσης κατά καιρούς, πολλά έχει προσφέρει από διάφορες θέσεις.

21/9/11

Grußwort anlässlich der Göttlichen Liturgie mit Patriarch Daniel von Rumänien

 Grußwort anlässlich der Göttlichen Liturgie mit Patriarch Daniel von Rumänien 

Metropolit Augoustinos von Deutschland Exarch von Zentraleuropa Vorsitzender der Orthodoxen Bischofskonferenz in Deutschland (11. September 2011)


Eure Seligkeit!
In einer viel beachteten Predigt haben Sie am 5. Juni 2011 in Alba Iulia auf die Bedeutung der Einheit der Kirche und auf den Zusammenhang zwischen dem rechten Glauben und der Gemeinschaft der Kirche hingewiesen. Ausdruck der Einheit des Glaubens, sagten Sie damals, sei das Glaubensbekenntnis von Nizäa und Konstantinopel und Garant dieser Einheit die Gemeinschaft der Bischöfe.
In der Freude dieses rechten Glaubens und in der Gemeinschaft der orthodoxen Bischöfe Deutschlands begrüße ich Sie deshalb heute als Vorsitzender der Orthodoxen Bischofskonferenz in Deutschland, zu der inzwischen 19 Diözesan- und Vikarbischöfe gehören, und heiße Sie herzlich in München willkommen. Gestatten Sie mir bei dieser Gelegenheit, auch den brüderlichen Segensgruß Seiner Allheiligkeit des Ökumenischen Patriarchen Bartholomaios zu übermitteln!
Wir wissen die weise Entscheidung der 4. Panorthodoxen Präkonziliaren Konferenz, die  2009 in Chambésy getroffen wurde und die Gründung orthodoxer Bischofskonferenzen in vielen Teilen der Welt zur Folge hatte,  zu schätzen und sind froh, dass wir hier in Deutschland mit Metropolit Serafim, in dessen Residenz übrigens unsere Bischofskonferenz gegründet wurde, ein aktives und bewusstes Mitglied unseres Gremiums haben, der zusammen mit Bischof Sofian für diese heilige Aufgabe der Einheit unserer Kirche tätig ist.
Alle Mitglieder unserer Bischofskonferenz sind, ebenso wie die über eine Million orthodoxer Christen dieses Landes, hocherfreut über jeden Schritt, den die so genannten Mutterkirchen tun, um der orthodoxen Einheit zu dienen, so wie Sie dies in Ihrer Predigt ausgeführt haben. Und ich bin überzeugt, dass auch Sie, lieber und verehrter Patriarch Daniel, unsere Schritte auf dem Weg zu einem immer glaubwürdigeren Zeugnis unserer Kirche, etwa hier in Deutschland, mit ihren Gebeten und Ihrem Segen begleiten. Sie haben ja selbst in Deutschland gelebt und studiert und kennen aus dieser Zeit in Freiburg im Breisgau unsere Situation.
Unser gemeinsames Ziel steht also fest und auch dort, wo es unterschiedliche Auffassungen über den Weg zu diesem Ziel gibt, sind wir sicher, dass der „Dialog der Liebe und der Wahrheit“, den wir so häufig in unseren ökumenischen Beziehungen zitieren, erst recht in unserem eigenen Haus richtig und wichtig ist.
Gott segne diesen Dialog in unserer einen Kirche! Gott segne Ihr schönes Land Rumänien! Gott segne Ihren Aufenthalt in Bayern!

15/9/11

ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟΝ ΣΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΜΕΝ ΔΕΣΠΟΤΑ

Η Παγκόσμια Ύψωση του Τιμίου Σταυρού αποτελεί ένα σπουδαίο εορτολογικό σταθμό του εκκλησιαστικού έτους. Στις 14 Σεπτεμβρίου σύμπασα η Ορθοδοξία τιμά το Σταυρό τού Κυρίου μας Ιησού Χριστού, ο οποίος χαρακτηρίζεται ως το «καύχημά» Της και η «δόξα» Της. Πηγές της εκκλησιαστικής μας ιστορίας αναφέρουν ότι η εορτή της Παγκόσμιας Ύψωσης είχε καθιερωθεί από τα αρχαία χρόνια, ίσως μάλιστα να είχε καθιερωθεί και από αυτόν τον Μέγα Κωνσταντίνο, κατά προτροπή προφανώς της μητέρας του Αγίας Ελένης, αμέσως μετά την εύρεση του Τιμίου Ξύλου στα Ιεροσόλυμα, γύρω στο 330 μ.Χ. Η τιμή προς τον Τίμιο Σταυρό ανάγεται στους αποστολικούς χρόνους. Οι επιστολές του αποστόλου Παύλου είναι γεμάτες από χωρία με τα οποία ο μέγας Απόστολος εξαίρει τον ρόλο του Σταυρού στη διαδικασία της σωτηρίας του κόσμου. Πρώτος ο Παύλος μίλησε για την καύχηση του Σταυρού τού Χριστού. Οι αποστολικοί Πατέρες μιλούν και αυτοί με σεβασμό και τιμή προς το ιερό σύμβολο, μέσω του οποίου έγινε η καταλλαγή με το Θεό και επιτεύχθηκε η σωτηρία με την απολυτρωτική θυσία του Χριστού. Οι κατακόμβες είναι γεμάτες από χαραγμένους σταυρούς. Οι διωκόμενοι χριστιανοί από τους φανατικούς ειδωλολάτρες θεωρούσαν τους εαυτούς τους τύπους του αδίκως παθόντος Κυρίου Ιησού Χριστού. Πίστευαν ότι εξαιτίας της πίστεώς τους στο Χριστό έφεραν και αυτοί το δικό τους σταυρό, γι’ αυτό το ιερό αυτό σύμβολο ήταν τόσο αγαπητό σε αυτούς. Αυτό τους εμψύχωνε και τους έδινε τη δύναμη του μαρτυρίου. Η δύναμη του Τιμίου Σταυρού φάνηκε στο θαυμαστό όραμα του Μ. Κωνσταντίνου, στα 312, ενώ βάδιζε εναντίον του Μαξεντίου κοντά στη Ρώμη. Ο Κωνσταντίνος εξέφραζε την νέα εποχή, σε αντίθεση με τους συναυτοκράτορές του, οι οποίοι εξέφραζαν και προσπαθούσαν να συντηρήσουν τον παλιό κόσμο, που κατέρρεε ραγδαία. Ο μεγάλος αυτοκράτορας είδε στον ουρανό, ημέρα μεσημέρι, το σημείο του σταυρού, σχηματισμένο με αστέρια, και την επιγραφή «ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ», επίσης σχηματισμένη με αστέρια. Ήταν η 28η Οκτωβρίου 312. Από εκείνη την ώρα έδωσε διαταγή το σημείο αυτό να γίνει το σύμβολο του στρατού του. Χαράχτηκε παντού, στις ασπίδες των στρατιωτών, στα κράνη, στα λάβαρα, και αλλού. Ο εχθρός κατατροπώθηκε και ο Κωνσταντίνος έγινε μονοκράτωρ του απέραντου κράτους. Δεν είχε καμιά αμφιβολία ότι η δύναμη του Σταυρού του είχε χαρίσει αυτή την περήφανη νίκη, γι’ αυτό προσέγγισε τη νέα ανερχόμενη θρησκευτική πίστη των χριστιανών. Κατάλαβε ο μεγάλος και διορατικός εκείνος άνδρας ότι το μέλλον της ανθρωπότητας ανήκε στον Χριστιανισμό, όπως και έγινε. Έτσι έδωσε αμέσως διαταγή να σταματήσουν οι διωγμοί εναντίον των χριστιανών, καθώς και όλων όσων διώκονταν για τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις. Με το γνωστό «Διάταγμα των Μεδιολάνων» κατοχυρώθηκε η ανεξιθρησκία στο κράτος. Παράλληλα υιοθέτησε τις ευαγγελικές αρχές για να γίνουν η βάση του δικαίου και της νομοθεσίας του (κατάργηση δουλείας, κοινωνική πρόνοια, αργία Κυριακής, κλπ). Για να είναι δίκαιος με όλους τους υπηκόους παρέμεινε προστάτης και της εθνικής θρησκείας, (Μέγας Αρχιερεύς).  
Το 326 αναχώρησε για τους Αγίους Τόπους η ευσεβής χριστιανή μητέρα του Αγία Ελένη. Με την γενναία επιχορήγηση του Κωνσταντίνου άρχισε το κτίσιμο λαμπρών ναών επί των ιερών προσκυνημάτων. Επίκεντρο ήταν ο Πανάγιος Τάφος του Κυρίου. Στο σημείο εκείνο ο αυτοκράτορας Αδριανός είχε κτίσει το 135, κατά τη δεύτερη καταστροφή της Ιερουσαλήμ, ναό της Αφροδίτης. Πρώτη ενέργεια της αγίας Ελένης ήταν η ανεύρεση του Τιμίου Σταυρού, ο οποίος είχε ριχτεί από τους ρωμαίους σε διπλανή χωματερή. Σύμφωνα με την παράδοση οδηγήθηκε εκεί από ένα αρωματικό φυτό που φύτρωνε στο μέρος εκείνο, το γνωστό μας βασιλικό. Ύστερα από επίπονες ανασκαφές τελικά βρέθηκαν τρεις σταυροί, του Κυρίου και των δύο ληστών. Οι εκκλησιαστικοί ιστορικοί Φιλοστόργιος και Νικηφόρος αναφέρουν ότι ο Σταυρός του Κυρίου εντοπίσθηκε ύστερα από θαύμα, τοποθετήθηκε πάνω σε νεκρή γυναίκα και αυτή αναστήθηκε! Η πιστή βασιλομήτωρ, με δάκρυα στα μάτια παρέδωσε τον Τίμιο Σταυρό στον Πατριάρχη Μακάριο, ο οποίος στις 14 Σεπτεμβρίου του έτους 335 τον ύψωσε στο φρικτό Γολγοθά και τον τοποθέτησε στον πανίερο και περικαλλή ναό της Αναστάσεως, τον οποίο είχε ανεγείρει η Αγία πάνω από τον Πανάγιο Τάφο και ο οποίος σώζεται μέχρι σήμερα. Το σημαντικό αυτό γεγονός σημάδεψε τη ζωή της Εκκλησίας και γι’ αυτό άρχισε να εορτάζεται ως λαμπρή ανάμνηση. Έτσι καθιερώθηκε η μεγάλη εορτή της Παγκόσμιας Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού. Όμως την αγία αυτή ημέρα εορτάζουμε και την δεύτερη ύψωση. Στα 613 οι Πέρσες κυρίεψαν την Παλαιστίνη, λεηλάτησαν και κατέστρεψαν τα ιερά προσκυνήματα και πήραν ως λάφυρο τον Τίμιο Σταυρό και τον μετέφεραν στη χώρα τους. Η παράδοση αναφέρει ότι άπειρα θαύματα γινόταν εκεί. Οι πυρολάτρες Πέρσες θεώρησαν το Τίμιο Ξύλο μαγικό και γι’ αυτό το φύλασσαν και το προσκυνούσαν, χωρίς να γνωρίζουν την πραγματική του φύση και ιδιότητα! Ο αυτοκράτορας Ηράκλειος μετά την νίκη του εναντίον των Περσών παρέλαβε τον Τίμιο Σταυρό και τον μετέφερε στην Ιερουσαλήμ. Ο Πατριάρχης Ζαχαρίας τον ύψωσε εκ νέου στο ναό της Αναστάσεως. Ήταν 14 Σεπτεμβρίου του 626. Ο εκκλησιαστικός συγγραφέας Παυλίνος αναφέρει στην ενδέκατη επιστολή του ότι η τοπική εκκλησία των Ιεροσολύμων θεώρησε ότι ο Σταυρός του Χριστού ανήκει σε όλη την χριστιανοσύνη και γι’ αυτό αποφάσισε να τεμαχίσει το Τίμιο Ξύλο και να το διανείμει σε όλη την Εκκλησία. Έτσι διασώθηκαν μέχρι σήμερα πολλά τεμάχια, τα οποία φυλάσσονται ως τα πολυτιμότερα κειμήλια, κυρίως στις ιερές μονές του Αγίου Όρους. Μια εσχατολογική προφητεία λέγει πως ένα από τα συγκλονιστικά γεγονότα του τέλους του κόσμου θα είναι και η επανένωση του Τιμίου Σταυρού!
Οι ορθόδοξοι πιστοί τιμούμε με ιδιαίτερο τρόπο την αγία ημέρα της Υψώσεως του Σταυρού του Κυρίου μας. Οι ιερές ακολουθίες έχουν πανηγυρικό χαρακτήρα, ενώ έχει θεσπισθεί αυστηρή νηστεία. Κατακλύζουμε του ιερούς ναούς προκειμένου να προσκυνήσουμε τον Τίμιο Σταυρό και να αντλήσουμε δύναμη και χάρη ουράνια από αυτόν. Παίρνουμε μαζί μας κλώνους βασιλικού ως ευλογία και τον εναποθέτουμε στα εικονίσματα ως ελιξίριο κατά του κακού. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η τιμή και η προσκύνηση του Σταυρού είναι προσκύνηση του Ίδιου του Εσταυρωμένου Λυτρωτή μας Χριστού και όχι ειδωλολατρική πράξη, όπως κακόβουλα μας κατηγορούν οι ποικιλώνυμοι αιρετικοί. Ο Σταυρός του Κυρίου μας είναι το καύχημά μας, το νικηφόρο λάβαρο κατά του μεγαλύτερου εχθρού μας, του διαβόλου, το αήττητο όπλο κατά του πολυπρόσωπου κακού. Με ένα στόμα και με μια καρδιά ψάλλουμε τον υπέροχο παιάνα – τροπάριο της μεγάλης εορτής: «Σώσον Κύριε τον λαόν Σου και ευλόγησον την κληρονομίαν Σου…».


11/9/11

ΑΓΙΑ ΘΕΟΔΩΡΑ Η ΕΝ ΒΑΣΤΑ ΑΡΚΑΔΙΑΣ

Η ιστορία της Αγίας Θεοδώρας
Κατά το Βυζάντιο, κάθε χωριό είχε αυτόνομο χαρακτήρα. Είχε τη δική του κοινωνική, διοικητική καθώς και στρατιωτική αρχή. Κάθε οικογένεια του χωριού όφειλε να προσφέρει έναν άντρα για το στρατό του κι αν αυτό δεν ήταν εφικτό, έπρεπε να καταβάλει χρήματα για τη μίσθωση ενός μισθοφόρου να την εκπροσωπήσει.
Η νεαρή Θεοδώρα ήταν το μεγαλύτερο κορίτσι μιας φτωχής και πολύ θρήσκας οικογένειας με πατέρα ηλικιωμένο και άρρωστο και ζούσε σε ένα χωριό της Πελοποννήσου, τη Βάστα, λίγο έξω από τη Μεγαλόπολη. Το χρηματικό ποσό που απαιτείτο για την πληρωμή μισθοφόρου ήταν πολύ μεγάλο για τις δυνατότητες της οικογένειάς της και ο πατέρας της ανήμπορος να πάρει μέρος σε μάχη. Έτσι η Θεοδώρα σε ηλικία 17 ετών αποφάσισε να υποδυθεί τον άντρα και να συμμετέχει η ίδια στο στρατό του χωριού της.
Βρέθηκε πολύ σύντομα να πολεμά σε μάχες με περίσσιο θάρρος και όπως ήταν λογικό προάχθηκε σε βαθμό. Το σθένος της, αλλά και η σεμνότητά της την έκαναν αρεστή μέσα στο στράτευμα. Μια νεαρή κοπέλα δεν μπόρεσε να αντισταθεί στη γοητεία του νεαρού στρατιώτη κι έτσι τον ερωτεύθηκε. Η Θεοδώρα δεν ήθελε να προδώσει το μυστικό της γιατί αυτό θα εξέθετε όλη την οικογένειά της. Όσο κι αν η Θεοδώρα προσπαθούσε να μεταπείσει τη νεαρή κοπέλα λέγοντάς της ότι είναι αφιερωμένη στο Θεό, τόσο η νεαρή κοπέλα ήθελε το νεαρό που έβλεπε μπροστά της, τον όμορφο και θαρραλέο στρατιώτη που είχε γνωρίσει. Η συνεχής άρνηση της Θεοδώρας οδήγησε τη νεαρή κοπέλα στην εκδίκηση. Κοιμήθηκε με κάποιον άλλο στρατιώτη με τον οποίο έμεινε έγκυος και πήγε στον Διοικητή του στρατού δηλώνοντας ότι η Θεοδώρα, δηλαδή ο στρατιώτης που είχε ερωτευθεί η κοπέλα, ήταν εκείνος που την άφησε έγκυο και θα έπρεπε να την παντρευτεί.
Η άρνηση της Θεοδώρας, η οποία δεν ήθελε να αποκαλύψει το μυστικό της, στο συγκεκριμένο γάμο, δεν επέτρεπε παρά την καταδίκη της σε θάνατο λόγω ατίμωσης της νεαρής κοπέλας.
Έτσι κι έγινε. Ο νεαρός στρατιώτης μέχρι την έσχατη στιγμή δεν ήθελε να αποκαλύψει το μυστικό του και να φέρει έτσι τον πατέρα του σε δύσκολη θέση. Οδηγήθηκε έξω από το χωριό και εκτελέστηκε. Καθώς ξεψυχούσε, είπε: «Κάνε Κύριε τα μαλιά μου να γίνουν δέντρα και το αίμα μου νερό να τα ποτίζει». και ξαφνικά, ένα ρυάκι σχηματίστηκε με ορμητικό νερό...
Άλλη θεωρία διατείνεται ότι η Αγία Θεοδώρα ήταν η Αυγούστα Θεοδώρα, κόρη του Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Η΄ της μακεδονικής δυναστείας, που λέγεται πως βασίλεψε σαν άνδρας από το 1055 μέχρι το 1056. Η Αυγούστα Θεοδώρα κατά τους ισχυρισμούς του Μιχαήλ ΣΤ΄ του Στρατιωτικού που τη διαδέχθηκε με κίνημα αρρώστησε βαριά και πέθανε, ενώ κατ' άλλους εικάζεται ότι ο ίδιος την δολοφόνησε και την έθαψε εδώ.
Μερικούς αιώνες αργότερα, γύρω στον 12ο αιώνα, στο σημείο αυτό φτιάχτηκε ένα εκκλησάκι εις μνήμη της Αγίας Θεοδώρας όπου μεταφέρθηκαν και θάφτηκαν τα λείψανά της. Με την ολοκλήρωση του ναϊδρίου αυτού, φύτρωσαν 17 δέντρα στη στέγη του όσα και τα χρόνια της Θεοδώρας όταν θανατώθηκε και έτσι ολοκληρώθηκε ο θρύλος της Αγίας Θεοδώρας.
Ακόμα και σήμερα το εκκλησάκι στέκει εκεί δίπλα στα νερά ενός χείμαρρου που διασταυρώνεται με τον ποταμό Χάραδρο και παρότι μικρό σε μέγεθος εντυπωσιάζει κάθε επισκέπτη που προσπαθεί να δικαιολογήσει την ύπαρξη των 17 πανύψηλων δέντρων στη σκεπή του χωρίς ίχνος ρίζας στο κάτω μέρος της στέγης ή το εσωτερικό του ναΐσκου.
Ο ναός της Αγίας Θεοδώρας αποτελεί μοναδικό φαινόμενο και είναι από τα πιο δημοφιλή και αξιόλογα αξιοθέατα της Αρκαδίας. Η εκκλησία κτίστηκε μεταξύ του 1050-1100 προς τιμήν της οσιομάρτυρος Θεοδώρας. Βρίσκεται κοντά στο χωριό Βάστα της Μεγαλόπολης σε μια κατάφυτη ειδυλλιακή ρεματιά με πυκνό δάσος από θεόρατες βελανιδιές. Η οδική πρόσβαση γίνεται από το Ίσαρι μετά από μια πανέμορφη κατηφορική διαδρομή.
Η μνήμη της Οσιοπαρθενομάρτυρος Θεοδώρας από αμνημονεύτων ετών και μέχρι του έτους 1952 εορταζόταν κάθε Λαμπροτρίτη για λόγους που δεν διέσωσε η παράδοση ως τοπική Αγία και πανηγύριζε ο φερώνυμος ιερός ναΐσκος της. Έκτοτε καθιερώθηκε να εορτάζεται την ίδια μέρα, που η εκκλησία μας τιμά και την μνήμη της Οσίας Θεοδώρας της εξ Αλεξάνδρειας.


Η εξήγηση που έδωσαν για το παράδοξο αυτό φαινόμενο συνοπτικά μερικοί επιστήμονες:
- κ. Λούκος Κων/νος (Γεωπόνος - Κόρινθος): "Δεν υπάρχει εξήγηση από πλευράς γεωπονικής επιστημονικής. Πρόκειται για ένα ΔΙΑΡΚΕΣ ΘΑΥΜΑ".
- κ. Μακρυγιάννης Π. (Γεωπόνος): "... Αλλά σα γεωπόνος, είμαι σε θέση να ξέρω πολύ καλά, ότι οι τοίχοι θα είχαν ανοίξει και σπάσει από τις ρίζες ενός μόνο δέντρου, πόσο μάλλον δεκαεπτά".
- κ. Ράπτης Γεώργιος (Δασολόγος - Ναύπακτος): "Το όλο φαινόμενο υπερβαίνει κάθε λογική, φυσική και επιστημονική εξήγηση του ανθρώπου".
- κ. Μπεληγιάννης Ελευθέριος (Πολιτικός Μηχανικός - Αθήνα): "Όταν ο αέρας αυτός (της ρεματιάς) έχει τη δυνατότητα να ξεριζώνει δέντρα, καταλαβαίνει κανείς, τι δυνάμεις εξασκούνται από τα 17 δέντρα για την ανατροπή της στέγης".
- κ. Σταυρογιάννη - Περρή Ελένη (Αρχιτέκτων - Καλαμάτα): "Φαινόμενο επιστημονικά ανεξήγητο. Οι δυνάμεις βάρους και αέρος σε συνάρτηση, θα έπρεπε λόγω θέσεως του εξωκλησιού, αλλά και λόγω της προχείρου κατασκευής αυτού, προς δε και της παλαιότητάς του να είχαν διαλύσει το κτίσμα. Τούτο όμως, παραμένει επί τόσους αιώνας χωρίς σοβαρές φθορές". 
- κ. Παλλας (Διευθυντής Αρχαιοτήτων - Κόρινθος): "Βάσει των φυσικών νόμων, τουλάχιστον τα μεγάλα αυτά δέντρα, λόγω κλίσεως, ύψους, περιμέτρου έπρεπε να είχαν γκρεμισθεί. Δια να στέκουν αγέρωχα, είναι κάτι που η επιστήμη δεν μπορεί να δώσει εξήγηση".
- κ. Τίγκας Αναστάσιος (Θεολόγος, Αρχαιολόγος, Ιστορικός - Ηράκλειο Αττικής): " Η όλη ανάπτυξις, ύπαρξις και ζωή των δέντρων επί της στέγης του ναού της Οσιοπαρθενομάρτυρος Θεοδώρας εκπλήσσει, αντιβαίνει προς πάσα λογικήν και φυσικήν εξήγησιν του ανθρώπου. Καταδεικνύει μίαν σπανίαν ιδιαιτερότητα, την επέμβασιν του Θεού επί της δημιουργίας Του, το θαύμα". 



Φωτογραφίες π. Γερασίμου Φραγκουλάκη 


5/9/11

Κατηχητικό Σχολείο

Αγαπητά μας παιδιά, αγαπητοί γονείς,

έχουμε το πλεονέκτημα ως ενορία, να διαθέτουμε τους δικούς μας χώρους και έτσι μας δίδετε η ευκαιρία εκτός από τις ιερές ακολουθίες στο ναό μας, να μπορούμε να πραγματοποιούμε και άλλες δραστηριότητες στις αίθουσες του Ενοριακού μας Κέντρου.
Μία από αυτές, η πρώτη μάλιστα  είναι το Κατηχητικό Σχολείο, στόχος του οποίου είναι η δραστηριοποίηση των παιδιών σε διάφορες εκδηλώσεις. 
Σας καλούμε λοιπόν και φέτος στο ξεκίνημα του Κατηχητικού μας, το Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2011, ώρα 15:00. 
Ελάτε να συζητήσουμε και να προγραμματίσουμε όλοι μαζί τη λειτουργία του Κατηχητικού μας.


Σας περιμένουμε!

1/9/11

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

+ Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ
ΕΛΕῼ ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ
ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
ΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΧΑΡΙΝ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗΝ
ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥ ΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΚΤΙΣΕΩΣ ΚΥΡΙΟΥ
ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ


Τέκνα ν Κυρίω γαπητά,

Χάρις το Θεο καταξιώνει μς σήμερον πως ναρξώμεθα νς εσέτι κκλησιαστικο τους, νς εσέτι ορτολογικο κύκλου, ντς τν ελογημένων εκαιριν το ποίου καλούμεθα ν καταβάλλωμεν γνα πνευματικν δι ν ξιοποιήσωμεν καλλίτερον τν δοθεσαν μν δυνατότητα το γενέσθαι «καθ’ μοίωσιν» Θεο στε ν καταστμεν κα μες γιοι Ατο.

σημεριν μως μέρα, 1η Σεπτεμβρίου, πρώτη το νέου κκλησιαστικο τους, εναι φιερωμένη, πρωτοβουλί το Οκουμενικο Πατριαρχείου, κα ες τν προσευχν δι τ φυσικν περιβάλλον. δ πρωτόβουλος ατη πόφασις οδόλως τυγχάνει σχετος πρς τν νωτέρω σημειολογίαν τς σημερινς μέρας, καθς πνευματικς γν ποος πιφέρει τν καλν λλοίωσιν το νθρώπου συμβάλλει κα ες τν βελτίωσιν τν σχέσεών του πρς τ περιβάλλον κα ες τν καλλιέργειαν τς εαισθησίας το νθρώπου πρ τς προστασίας κα διαφυλάξεως ατο.

Δοξολογο
μεν, λοιπόν, σήμερον τ γιον νομα το Θεο, διότι χάρισεν ες τν νθρωπότητα κα διατηρε κα συνέχει τν φύσιν, ς τ καταλληλότατον περιβάλλον δι τν ν ατ γιεινν νάπτυξιν το σώματος κα το πνεύματος το νθρώπου. Ταυτοχρόνως δν δυνάμεθα μως ν παρασιωπήσωμεν κα τ γεγονός, τι νθρωπος δν τιμ πρεπόντως τν δωρεν ταύτην το Θεο κα καταστρέφει τ περιβάλλον, κ πλεονεξίας ξ λλων γωϊστικν πιδιώξεων.

Τ
περιβάλλον μν ποτελεται, ς γνωστόν, κ το δάφους, τν δάτων, το λίου, το έρος λλ κα κ τς πανίδος κα τς χλωρίδος. νθρωπος δύναται ν κμεταλλεύηται πρς διον φελος τν φύσιν μέχρις μως νς ρίου, στε ν διασφαλίζηται ειφορία, τοι δυνατότης ναπαραγωγς τν καταναλωθέντων νεργειακν πόρων λλ κα τν μβίων, λόγων, κτισμάτων. λλωστε, καλς ννοουμένη κμετάλλευσις τς φύσεως ποτελε κα ντολν το Θεο πρς τν νθρωπον, πρ κα μετ τν πτσιν ατο. πέρβασις μως το ρίου τούτου, τις δυστυχς ποτελε φαινόμενον τν δύο τελευταίων αώνων ες τήν στορίαν το νθρωπίνου γένους, καταστρέφει τν ρμονίαν τν φυσικν συνισταμένων το περιβάλλοντος κα δηγε ες τν κορεσμν κα τν νέκρωσιν τς δημιουργίας, λλ κα ατο τούτου το νθρώπου, ποος δν δύναται ν πιβιώσ ντς περρυθμισμένων ες βαθμν μ ναστρέψιμον οκοσυστημάτων. ποτέλεσμα δ το φαινομένου τούτου εναι μφάνισις κα ξάπλωσις σθενειν προκαλουμένων π το, νθρωπίν εθύν, μολυσμο τν διατροφικν γαθν.

Ε
ς τς μέρας μας, ρθς μν τονίζεται μεγάλη σημασία τν δασν κα ν γένει τς χλωρίδος δι τν ειφορίαν το γηΐνου οκοσυστήματος ς κα τν διασφάλισιν τν δατίνων πόρων, λλ δν πρέπει ν ποτιμται κα μεγάλη συμβολ τν ζων ες τν ερυθμον λειτουργίαν ατο. Τ ζα νέκαθεν πρξαν φίλοι το νθρώπου κα ο πηρέται τν νθρωπίνων ναγκν καθς παρεχον κα παρέχουν ες ατν τροφήν, νδυσιν, μεταφορικν ργον λλ κα προστασίαν κα συντροφικότητα. Στενοτάτη εναι σχέσις το νθρώπου μ τ ζα, ς καταδεικνύεται κ το γεγονότος τι ατ πλάσθησαν τν δίαν μέραν μ ατόν (Γεν. 1, 24-31) κα κ τς δοθείσης π το Θεο ντολς ες τν Νε πως διασώσ ν ζεγος ξ κάστου εδους π τν πικείμενον κατακλυσμόν (Γεν. 6, 19). Τυγχάνει χαρακτηριστικν τ γεγονς τι Θες πιδεικνύει διαιτέραν μέριμναν δι τν διάσωσιν το ζωϊκο βασιλείου. Ες τος βίους τν γίων ναφέρονται πολλα διηγήσεις δι τς ρίστας σχέσεις μεταξ γίων κα γρίων ζων, τ ποα π λλας συνθήκας δν διατηρον φιλικς σχέσεις πρς τν νθρωπον. Βεβαίως ατ δν φείλεται ες τν κακν φύσιν των, λλ ες τν ντίστασιν το νθρώπου πρς τν Χάριν το Θεο κα τν συνεπακόλουθον συγκρουσιακν σχέσιν ατο μετ τν στοιχείων κα τν λόγων μβίων ντων τς φύσεως. λλωστε, συνέπεια τς διαταράξεως τς σχέσεως τν πρωτοπλάστων πρός τν Δημιουργόν των κα Θεν το κα διατάραξις τν σχέσεων ατν μετ το περιβάλλοντος: «πικατάρατος γ ν τος ργοις σου· ν λύπαις φάγ ατν πάσας τς μέρας τς ζως σου· κάνθας καί τριβόλους νατελε σοι, κα φάγ τν χόρτον το γρο. ν δρτι το προσώπου σου φάγ τν ρτον σου ως το ποστρέψαι σε ες τν γν, ξ ς λήμφθης·» (Γεν. 3, 17-19) ερήνευσις το νθρώπου μετ το Θεο συνεπάγεται κα τν ερήνευσιν ατο μετ τν στοιχείων τς φύσεως.

Ε
ναι φανερόν, κατόπιν τούτων, τι γαθ σχέσις το νθρώπου πρς τ περιβάλλον ναπτύσσεται ταν παραλλήλως ναπτύσσηται γαθ σχέσις ατο πρς τν Θεόν. Τυγχάνει γνωστ φήγησις το Συναξαριστο περ τς μπειρίας το Μεγάλου ντωνίου, ποος ες λικίαν νενήκοντα τν πεφάσισε, καθοδηγηθείς πό γγέλου Κυρίου, ν πορευθ νδότερον τς ρήμου πρς ναζήτησιν κα λλου ναχωρητο, το σίου Παύλου το Θηβαίου, να λάβ παρ’ ατο φέλειαν πνευματικήν. Πορευθες π τριήμερον ες ναζήτησιν ατο κα χνηλατήσας σημεα θηρίων γρίων συνήντησε λέοντα, ποος πεκλίθη ρεμος μπροσθέν του κα ποιήσας μεταβολν δήγησε τν Μέγαν ντώνιον ες τ σπήλαιον το σίου Παύλου, νθα ερεν ατν διακονούμενον π θηρίων. Κόραξ κόμιζεν ατ τν πιούσιον ρτον! Τν μέραν μάλιστα τς πισκέψεως το Μεγάλου ντωνίου κόμισεν ες ατν διπλν μερίδα μεριμνήσας κα δι τν πισκέπτην ατο! Ο γιοι οτοι εχον ναπτύξει γαθν σχέσιν μετ το Θεο, δι κα εχον φιλικς σχέσεις πρς πάντα τ ζα τς φύσεως. δημιουργία ατς τς γαθς σχέσεως πρς τν Θεν πρέπει ν προτάσσηται ς τ κύριον μέλημά μας, κα πηρέτης ατς τς προοπτικς πρέπει ν εναι γαθ σχέσις μας πρς τ ζωϊκόν, τ φυτικν κα τ ψυχον περιβάλλον μας. π τν προοπτικν ατν ζωοφιλία δν θ ποτελ στεραν κοινωνικν κδήλωσιν συμπαθείας πρς τ προσφιλ μας ζα, πολλάκις συνοδευομένην δυστυχς κα π ναλγησίας δι τν πάσχοντα συνάνθρωπον, τν εκόνα το Θεο, λλ θ εναι ποτέλεσμα τς γαθς σχέσεώς μας πρς τν Δημιουργν το παντός. Εθε Δημιουργός το καλο λίαν σύμπαντος κα το καλο λίαν γηΐνου οκοσυστήματος ν μπνεύσ λους μς ν συμπεριφερώμεθα εσπλάχνως πρς παντα τ στοιχεα τς φύσεως, μ καρδίαν λεήμονα πρ πάντων ατν, νθρώπων, ζων κα φυτν, ς κα ββς σακ Σύρος λέγει, παντν ες τν ρώτησιν: “Τί στι καρδία λεήμων;”. “Καρδία λεήμων στί, κασις καρδίας πρ πάσης τς κτίσεως, πρ τν νθρώπων, κα τν ρνέων, κα τν ζων, κα πρ παντς κτίσματος. Κα κ τς μνήμης ατν, κα τς θεωρίας ατν ρέουσιν ο φθαλμο δάκρυα. κ τς πολλς κα σφοδρς λεημοσύνης τς συνεχούσης τν καρδίαν, κα κ τς πολλς καρτερίας σμικρύνεται καρδία ατο, κα ο δύναται βαστάξαι, κοσαι, δεν βλάβην τινά, λύπην μικρν ν τ κτίσει γενομένην” (ββ σακ το Σύρου, παντα τ ερεθέντα σχετικά, Λόγος ΠΑ’).

Δι
τς τοιαύτης εσπλαχνίας μν πρς πασαν τν κτίσιν θ τιμήσωμεν τ θεόσδοτον ξίωμα μν ς ρχηγν τς Κτίσεως, νδιαφερομένων μετ πατρικς στοργς πρ πάντων τν στοιχείων ατς, τ ποα οτω θ μς πακούουν ασθανόμενα τν γαθοεργν διάθεσίν μας, κα θ πειθαρχον ες τν πιτέλεσιν τς φιλανθρώπου κα πηρετικς τν ναγκν μας ποστολς των.

,βια΄ Σεπτεμβρίου α΄

+
Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαος, διάπυρος πρς Θεν εχέτης


φωτογραφία του Νικολάου Μαγγίνα:

Ο Πατριάρχης ασπάζεται την εικόνα της Παναγίας της Παμμακαρίστου (1.9.2011), την οποία εορτάζει η Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία την 1η Σεπτεμβρίου